Email:
Şifre:
• Şifremi Unuttum
• Üyelik Başvurusu
Facebook ile Giriş Yap

Her mağazada bir süper kahraman olmalı mı?

Her mağazanın bir süper kahramanı olmalı. Bu kişi de mağaza yöneticisi olmalı.

İsterseniz ilk önce süper kahramanların ortak özelliklerine bakalım. Vücudu saran dar tayt giymeleri dışında süper kahramanlar güçlerinin farkına hep sonradan varırlar ve yeteneklerini geliştirmek için çok çalışırlar. Dayanıklıdırlar, çevresel koşullardan çok etkilenmezler, amaçları vardır. Işık hızında hareket ederler ve anında aksiyon alırlar. Muhteşem bir duygudaşlık yeteneğine sahiptirler. Uçarken olduğu kadar düşünürken de hızlı ve sakin olurlar. İyi liderlerdir. Bazı süper kahramanların güçlerinin kaynağı çılgınlıklarıdır. Bu özellikleri artırabiliriz. Sonuç olarak mağaza müdürlerimizde de bu özellikler var olmalıdır.

İyi bir mağaza yöneticisinin amacı sadece şirketin büyümesini sağlamak ve belli kilometre taşlarını hayata koymak değildir. Çalışanlarında isteklendirme, özgüven ve başarabilmiş olma hissini sağlamak da, onlar için kurumsal amaçları kadar önemlidir.

Çalışan davranışını etkileyen en önemli faktör yöneticilerdir. Bir mağazanın ruhunu veren, mağaza yöneticisidir. Hepimiz müşteriyiz; birçok AVM, mağaza, marketten günlük hayatımızda alışveriş yapıyoruz ve hepimiz gün içinde birden çok satış temsilcisi profiliyle karşı karşıya kalıyoruz. Düşünün, bir mağazaya girdinizde sizi “Merhaba, hoş geldiniz” diye karşıladılar. Bu çok önemli bir nokta… 2 türlü karşılama vardır. Biri karanlığa küfreder, diğeri güneşe yüzünü döner. Hangisini tercih edesiniz? Ben, olumsuz elektrik aldığım çalışanları değil, o mağazanın atmosferini yaratan mağaza yöneticilerini eleştiririm. Çünkü mağazanın senaryosunu yazan mağaza müdürüdür, çalışanlar senaryoyu oynayan oyuculardır.

Öncelikle mağaza yöneticisi işini severek yapmalı. Ünlü bir Çin atasözü der ki, “1 gün mutlu olmak istiyorsanız uyuyun, 3 ay mutlu olmak istiyorsanız evlenin, ömür boyu mutlu olmak istiyorsanız işinizi severek yapın.” Bir mağaza yöneticisi eldeki kaynakları en iyi kullanandır. O halde bizim en güçlü silahımız insan kaynağımız ise mutsuz, ilgisiz çalışanlarla dolu bir mağazada hangi kaynaktan bahsedersiniz? Mağaza yöneticisi amaca ulaşma mutluluğunun bilincinde olmalı, bunun çalışanlar için de geçerli olduğunu kavrayabilmeli. Japonlara göre verimlilik, işletmelerle birlikte insanların yaşamlarını biçimlendiren bir davranıştır. Temelinde bu davranışı yanlış yönlendirecek yetersiz bir mağaza yöneticisi size nasıl verim sağlayabilir ki?

Satış yapmak konusunda hepimizin zaman zaman endişeleri vardır. Satışın ne olduğunu çalışanlarımıza sürekli anlatma ihtiyacı içindeyiz. Ama unutulan en önemli şey, satış konusunda heyecanın yetenekten daha önemli olduğudur. Bir erkek ve bir kadının ilk buluşması hep heyecan yaratır. Ne giyinip gitmek daha iyi olur? Neler konuşacağız? Karşımızdaki insanı nasıl etkileyeceğiz? Acaba karşımdaki kişi hayat arkadaşım olabilecek mi? Bu sorular daha da çoğaltılabilir. Aynı durum satış süreçlerinde de aynıdır. İyi bir satışçı bu ilk buluşma gibi heyecanlı ve istekli olmadır.

Mağazacılıkta satışı belirleyen faktörlerin başında çalışan davranışları gelmektedir. Çalışan davranışlarını belirleyen, mağaza müdürünün hayata geçirdiği mağaza yaşam atmosferidir. Yapılan araştırmalar müşterilerin yüzde 35’inin çalışan davranışları yüzünden alışveriş yapamadan mağazayı terk ettiğini gösteriyor. Bende derim ki, sen önce neden bu çalışanlar bu kadar ruhsuz, olumsuz duruma sebebiyet veriyor, onu düşün. Mağazacılık insanla başlar, insanla biter. Daha siz mağazanızdaki insan gücünü verimli kullanamıyorsanız, işiniz çok zor. Siz mağaza yöneticileri, satış heyecanını, tutkuyu yaratacak olanlarsınız. Çok önemli bir nokta: “Balık baştan kokar.”

29 Mayıs 2018 Salı
Murat SERVİ
Plusone Corporate Development Center Yönetim Kurulu Başkanı
Murat SERVİ
Daha fazla bilgi