Email:
Şifre:
• Şifremi Unuttum
• Üyelik Başvurusu
Facebook ile Giriş Yap
Firma Bilgileri
ORTAKALAN

Bahariye Caddesi, Canan Sokak, No:33/5
İstanbul (Anadolu)/Kadıköy

Telefon: 216 418 00 99
Fax: 216 330 64 06

www.ortakalan.com.tr

bilgi@ortakalan.com.tr

Zincir marketlerin Temmuz açılışları

Haber Arşivime Ekle

Türkiye çapındaki 10 şube ve üzeri marketleri içeren araştırmamızda 2018 yılı Temmuz ayında 295 mağazalık artış yaşandı

Araştırmamızda 10 ve daha üzeri şube sayısına sahip zincir marketlerin geride bıraktığımız aydaki büyüme performanslarını değerlendiriyoruz.

Aşağıdaki tablodan 149 zincirin “Temmuz 2018” dönemindeki performanslarını ve hemen ardından da bunların toplu değerlendirmelerini görebilirsiniz. “Market” kelimesini “içerisinde gıda satışı da olan perakende satış noktaları” olarak tanımladığımızı ve “elektronik market”, “yapı market”, “tekstil market” gibi isimlere sahip olan perakende noktalarını listemizin dışında tuttuğumuzu tekrar belirtiriz.

Buradaki verilerin, Türkiye çapındaki 5 şube üstü 219 zinciri içeren ve bu markaların şube büyümesinin yanı sıra diğer fiziki büyüklük kriterlerini de ele alan, bütün markaları formatlarına göre ve bölgelerine göre ayrıştıran, ayrıntılı bir raporlama sistemini çeşitli grafiklerle ortaya koyan ve il bazında da market zincirlerinin listelerini ve bilgilerini gösteren versiyonunu, Ortakalan Kurumsal Üyeleri’ne sunduğumuzu hatırlatırız.

Ayrıca buradaki verilerin çeşitli kriterlerde ele alındığı ve sektördeki formatların en son durumunun grafiklerle kıyaslandığı Yönetici Özeti bölümümüzü de yine Ortakalan Kurumsal Üyeleri’ne sunmaktayız.

Ortakalan Kurumsal Üyeleri’nin bütün bu bilgilere ulaşmanın yanı sıra ayrıca kendi firma duyurularını oluşturabilme, Ortakalan üzerinden her ay Kurumsal Elektronik Bülten hazırlama ve mailing yapabilme, her ay Kurumsal Elektronik Dergi hazırlayabilme ve mailing yapabilme, firma ve kişileri tek tıklamayla takip edebilme ve takip ettikleriyle ilgili kurumsal hesap üzerinden özel takip içeriği oluşturabilme, düzenli ve sürekli güncellenen Ortakalan Elektronik Katalogları üzerindeki güncel yönetici ve firma bilgilerini görüntüleyebilme, sosyal medya hesaplarını Ortakalan’a entegre ederek tek merkezden yönetebilme, farklı dışa aktarım seçenekleriyle Ortakalan üzerindeki istedikleri herhangi bir içeriği anlık olarak kendi web sitelerine taşıyabilme gibi bir dizi, herhangi başka bir iletişim kanalında benzeri olmayan hakka sahip olduğunu, henüz kurumsal üye olmamış sektör temsilcilerine hatırlatırız.


Önemli notlar:
- İsra Market’in şube sayısı 11’den 9’a indiği için bu tabloda bu ay itibariyle artık gözükmemekte ancak sistemimizde bilgileriyle yer almaya devam etmektedir.

- Seç Market, franchise sistemi ile çalıştığı ve aylık bazda açılma ve kapanma sayılarıyla ilgili güncel bilgi edinemiyoruz. Ancak bu bilgiler faaliyet raporlarında dönemsel olarak paylaşılıyor. Buna istinaden mevcut rakamında 6 aylık faaliyet raporunda gerçekleştirilen bilgilendirmeye uygun şekilde düzenleme yapıldı. Artış rakamını aylık göstermek yanıltıcı olacağı için bu şekilde göstermedik ancak yıllık bazda büyüme ilgili bölümde gösterilmiştir. Mevcut şube sayısı olan 458 ise Bizim Toptan tarafından açıklanan en güncel rakamdır.

- Halen faaliyette olan mağazaları Ankara ve Kırıkkale’de yer alan ve diğer coğrafi bölgelerden çıkış yapan Makro, araştırma setimiz içinde ulusal zincir veri grubundan yerel zincir veri grubuna aktarılmıştır.

- İzmir merkezli Gürtat araştırma veri setimiz içine yeni eklenen firma oldu ancak şube sayısı 8 olduğu için bu tabloda yer almamaktadır.

Değerlendirmeler
1 Temmuz 2018 – 31 Temmuz 2018 arasındaki dönemde 10 ve üzeri mağaza sayısına sahip olan 149  market zincirinin, sahip oldukları toplam şube sayılarına göre sıralanışları yukarıdaki gibidir.

Temmuz 2018 döneminde listedeki 149 firmanın toplam mağaza sayısı 30085’e ulaştı. 

Bir aylık süre içinde zincir marketlerin büyüme rakamına baktığımızda ise 295 mağazalık bir artış olduğunu görüyoruz. 

Geçtiğimiz yılın aynı döneminden bugüne geldiğimizde yani 31 Temmuz 2018 ile 31 Temmuz 2017 arasında geçen 1 yıllık zaman dilimini incelediğimizde ise yeni mağaza sayısının 3223 olduğunu görmekteyiz.

Zincir marketlerin son bir aylık performans tablosunu incelediğimizde discount zincirlerin büyümede önemli bir pay sahibi olduğu anlaşılıyor.


2018 Temmuz ayında, tabloda yer alan şube büyümesinin yüzde 90’ını ilk dört sırada yer alan discount zincirler gerçekleştirmiş durumda. BİM tamamen yıl başında açıkladığı hedeflerine uygun şekilde ve discount kriterlerine göre sakin hızlarda mağaza açmayı sürdürüyor.

A101 CEO’su Erhan Bostan sene başında 2018 sonu için mağaza hedefini 7800 olarak açıklamıştı ancak firmanın bu hedefe erken ulaşacağını geçtiğimiz ay belirtmiştik. Bu rakama zaten çok yaklaşan A101’in sene sonunda 8 bin sınırını da aşacağı görülüyor.

ŞOK ise UCZ’nin bünyeye katılmasıyla birlikte yıl sonu olan 6000 hedefini henüz Temmuz ayı sonu itibariyle geçmiş durumda. Uzun süredir ortalamasını günde 3 yeni mağazaya çıkaran ŞOK bu hızını korursa yılı hedeflediği rakamın 500 mağaza daha üstüne çıkarak bitirmiş olacak.

Ekomini için Tuncay Özilhan’ın sene başındaki röportajında açıkladığı hedef ise 2018 sonu için 2000 mağazaydı. Şu anda 1900’e yaklaşan firmanın bu hedefe ulaşacağı veya çok yakın bir noktada bitireceği gözüküyor.

Öte yandan Ekomini yıl sonu 2000 mağaza hedefine ulaşsa bile Migros’un Kipa dönüşümünden gelecek mağazalarla birlikte yıl sonunda 2000 mağazanın üzerine çıkacağı görülüyor. Bilindiği gibi Rekabet Kurumu uzun süredir beklenen izni geçtiğimiz ay içinde verdi ve bundan sonraki aylarda Kipa mağazalarının Migros’a devredilmesi gerçekleşecek. Bu durumda yıl sonunda şube sayısında ilk 4 marka arasında dördüncü sırayı Migros’un almış olduğunu göreceğiz.

Bu tabloda yer alan toplam rakamın yukarıdaki genel tablodaki toplam açılıştan fazla olmasının nedeni; genel tablonun kapatılan mağazaları da yansıtarak toplam büyümeyi vermesidir.

Bu tabloyu ele aldığımızda ise ilk 6 sıranın, genelde olduğu gibi ulusal discountlar, Migros ve Hakmar Ekspres’ten oluştuğunu görmekteyiz.

Süpermarket zincirlerinde hem yaz mevsimi şartları hem de sektördeki genel gidişata bağlı olarak birden fazla açılış yapan marka sayısının az olması beklenen bir durum ancak geçtiğimiz Temmuz ayında farklı illerden 4 markanın oldukça hareketli bir dönem geçirdiğini görmekteyiz. Özellikle KİM’in bu dönemki açılışları dikkat çekiciydi. Bu tabloda genelde yer alan File ve Peynirci Baba ise geçtiğimiz ayı birer yeni açılışla geçirdi.


Son bir yıl içinde en çok mağaza açanlar toblosunda Migros, File ve 6 discount zincir klasik şekilde yerini koruyor.

Öte yandan File’nin son üç ayda açılış ortalamasının 2’den 1’e indiğini ve yıllık ortalamasının da 20’nin altına indiğini görmekteyiz. İlk dönemlerinde İstanbul’da daha hızlı büyüme gösteren File, son dönemde ise Zonguldak, Sakarya ve Bursa gibi illerde mağazalar açmaya başladı. Buna istinaden yeni illere geçiş süreçlerinin büyüme hızını bir miktar yavaşlattığı görülüyor.

Geçtiğimiz yıl satınalmalar gerçekleştiren Yunus’un ilk satınalmasının rakamları çıkarıldı ancak ikinci satın almasıyla halen bu tabloda yer almakta.

Tabloda 10 markayı ele alıyoruz ancak Seyhan Ekspres ve Peynirci Baba’nın yıllık açılış rakamı aynı olduğu için daha önce de yaptığımız gibi iki markayı da tabloya aldık.


Ortakalan Özel Haber

09 Ağustos 2018 Perşembe
Haberle İlgili Fotoğraflar
Büyütmek için tıklayınız.
"ORTAKALAN" İle İlgili Diğer Haberler
Diğer Haberler