Email:
Şifre:
• Şifremi Unuttum
• Üyelik Başvurusu
Facebook ile Giriş Yap
Firma Bilgileri
ORTAKALAN

Bahariye Caddesi, Canan Sokak, No:33/5
İstanbul (Anadolu)/Kadıköy

Telefon: 216 418 00 99
Fax: 216 330 64 06

www.ortakalan.com.tr

bilgi@ortakalan.com.tr

Zincir marketlerin Ocak açılışları

Haber Arşivime Ekle

Türkiye çapındaki 10 şube ve üzeri marketleri içeren araştırmamızda 2018 yılı Ocak ayında 256 mağazalık artış yaşandı

Araştırmamızda 10 ve daha üzeri şube sayısına sahip zincir marketlerin geride bıraktığımız aydaki büyüme performanslarını değerlendiriyoruz.

Aşağıdaki tablodan 148 zincirin “Ocak 2018” dönemindeki performanslarını ve hemen ardından da bunların toplu değerlendirmelerini görebilirsiniz. “Market” kelimesini “içerisinde gıda satışı da olan perakende satış noktaları” olarak tanımladığımızı ve “elektronik market”, “yapı market”, “tekstil market” gibi isimlere sahip olan perakende noktalarını listemizin dışında tuttuğumuzu tekrar belirtiriz.

Buradaki verilerin, Türkiye çapındaki 5 şube üstü 213 zinciri içeren ve bu markaların şube büyümesinin yanı sıra diğer fiziki büyüklük kriterlerini de ele alan, bütün markaları formatlarına göre ve bölgelerine göre ayrıştıran, ayrıntılı bir raporlama sistemini çeşitli grafiklerle ortaya koyan ve il bazında da market zincirlerinin listelerini ve bilgilerini gösteren versiyonunu, Ortakalan Kurumsal Üyeleri’ne sunduğumuzu hatırlatırız.

Ayrıca buradaki verilerin çeşitli kriterlerde ele alındığı ve sektördeki formatların en son durumunun grafiklerle kıyaslandığı Yönetici Özeti bölümümüzü de yine Ortakalan Kurumsal Üyeleri’ne sunmaktayız.

Ortakalan Kurumsal Üyeleri’nin bütün bu bilgilere ulaşmanın yanı sıra ayrıca kendi firma duyurularını oluşturabilme, Ortakalan üzerinden her ay Kurumsal Elektronik Bülten hazırlama ve mailing yapabilme, her ay Kurumsal Elektronik Dergi hazırlayabilme ve mailing yapabilme, firma ve kişileri tek tıklamayla takip edebilme ve takip ettikleriyle ilgili kurumsal hesap üzerinden özel takip içeriği oluşturabilme, düzenli ve sürekli güncellenen Ortakalan Elektronik Katalogları üzerindeki güncel yönetici ve firma bilgilerini görüntüleyebilme, sosyal medya hesaplarını Ortakalan’a entegre ederek tek merkezden yönetebilme, farklı dışa aktarım seçenekleriyle Ortakalan üzerindeki istedikleri herhangi bir içeriği anlık olarak kendi web sitelerine taşıyabilme gibi bir dizi, herhangi başka bir iletişim kanalında benzeri olmayan hakka sahip olduğunu, henüz kurumsal üye olmamış sektör temsilcilerine hatırlatırız.

Değerlendirmeler
1 Ocak 2018 – 31 Ocak 2018 arasındaki dönemde 10 ve üzeri mağaza sayısına sahip olan 148 market zincirinin, sahip oldukları toplam şube sayılarına göre sıralanışları yukarıdaki gibidir.

Ocak 2018 döneminde listedeki 148 firmanın toplam mağaza sayısı 28371’e ulaştı. 

Bir aylık süre içinde zincir marketlerin büyüme rakamına baktığımızda ise 256 mağazalık bir artış olduğunu görüyoruz. 

Geçtiğimiz yılın aynı döneminden bugüne geldiğimizde yani 31 Ocak 2018 ile 31 Ocak 2017 arasında geçen 1 yıllık zaman dilimini incelediğimizde ise yeni mağaza sayısının 2777 olduğunu görmekteyiz.

Zincir marketlerin son bir aylık performans tablosunu incelediğimizde discount zincirlerin büyümede önemli bir pay sahibi olduğu anlaşılıyor.

2018 Ocak ayında discount zincirler açısından ele alındığında son aylardan farklılık içeren özel bir durum yaşanmadı. A101’de yıl sonu için 6700 mağaza hedefi açıklanmıştı. Açılışlar da bu hedefe uygun ilerliyor. Geçtiğimiz yıl firmanın açıkladığı yıl sonu rakamına erken ulaşıp son aylarda yavaşladığını görmüştük, 2018 için de aynısı olabilir.

BİM henüz açıklama yapmadı ama klasik hale gelen yeni 550 mağaza rakamının bu sene de benzer olacağı anlaşılıyor. BİM genelde bu aylarda ortalama 60 ile devam edip yaz aylarında bu rakamı aylık 30 seviyelerine düşürmeyi tercih ediyor.

Şok bu sene de 1000 mağaza hedeflediğini duyurmuştu. Ortalama olarak tam da buna uygun devam ettiğini görmekteyiz.

Ekomini’nin de aylık 15 ila 20 mağaza arasındaki ortalaması istikrarlı şekilde sürüyor. 


Genel anlamda süpermarket zincirleri açısından yeni mağaza açılışlarında son derece durgun bir ayı geride bıraktık. Tabloda discount zincirlerin ardından Migros sıralanıyor ancak o da kendi standartlarına göre oldukça düşük miktarda açılış gerçekleştirdi.

2018’in ilk ayında birden fazla açılış gerçekleştiren firma sayısının özellikle yerel süpermarket zincirleri kanadında tek bir marka ile sınırlı kaldığını görüyoruz. Üçler geride kalan ayda satın alma ile İstanbul Anadolu Yakası’nda yaygınlığını artırmıştı.

Bu tabloda firma sayısı az olmasına rağmen araştırma bilgi toplama sürecinde çok sayıda yeni yerine taşınarak veya mevcut yerinde yenilenerek açılış bilgisi aldık. Bu açılışlar araştırmaya mağaza artışı olarak yansımadı. Geride kalan ayda bu kadar çok taşınma veya yenilenme olmasının nedeni yıla verimsiz mağazalardan kurtulup daha temiz girme isteği olabilir.

Bu araştırmayı yapmaya başladığımız 2009 yılında özellikle Yerel Zincirler’de mağaza kapatma veya taşıma ile ilgili bilgi almak oldukça zordu ve bu operasyon duyurulmak istenmez, biraz utanılacak bir durum olarak görülürdü. Bu şekilde görülmesi de pek çok perakendecinin verimsiz mağazalarda ısrar edip sonrasında zor duruma düşmesine neden oluyordu. Son yıllarda, özellikle de 2015 sonrasında bu algı tamamen değişti. Yerel Zincirler’in verimi düşük mağazaların mümkünse taşınması, yakınında yer bulunamıyorsa da kapatılmasını artık hiç çekinmeden uyguladığını görmekteyiz. 

Son bir yıl içinde en çok mağaza açan 10 marka listesinde discount zincirler ve Migros’un yanı sıra Şaypa’nın mağazalarını satın alan Onur Market, Metropol ve Marka AVM’nin mağazalarını satın alan Yunus, Karadeniz İsmar’ın mağazalarını satın alan Aypam ve Bim’in supermarket formatındaki markası File yer alıyor.

Ortakalan Özel Araştırma

09 Şubat 2018 Cuma
Haberle İlgili Fotoğraflar
Büyütmek için tıklayınız.
"ORTAKALAN" İle İlgili Diğer Haberler
Diğer Haberler