Email:
Şifre:
• Şifremi Unuttum
• Üyelik Başvurusu
Facebook ile Giriş Yap
Firma Bilgileri
ORTAKALAN

Bahariye Caddesi, Canan Sokak, No:33/5
İstanbul (Anadolu)/Kadıköy

Telefon: 216 418 00 99
Fax: 216 330 64 06

www.ortakalan.com.tr

bilgi@ortakalan.com.tr

Zincir marketlerin Kasım açılışları

Haber Arşivime Ekle

Türkiye çapındaki 10 şube ve üzeri marketleri içeren araştırmamızda 2017 yılı Kasım ayında 82 mağazalık artış yaşandı

Aşağıdaki tablodan 146 zincirin “Kasım 2017” dönemindeki performanslarını ve hemen ardından da bunların toplu değerlendirmelerini görebilirsiniz. “Market” kelimesini “içerisinde gıda satışı da olan perakende satış noktaları” olarak tanımladığımızı ve “elektronik market”, “yapı market”, “tekstil market” gibi isimlere sahip olan perakende noktalarını listemizin dışında tuttuğumuzu tekrar belirtiriz.

Buradaki verilerin, Türkiye çapındaki 5 şube üstü 211 zinciri içeren ve bu markaların şube büyümesinin yanı sıra diğer fiziki büyüklük kriterlerini de ele alan, bütün markaları formatlarına göre ve bölgelerine göre ayrıştıran, ayrıntılı bir raporlama sistemini çeşitli grafiklerle ortaya koyan ve il bazında da market zincirlerinin listelerini ve bilgilerini gösteren versiyonunu, Ortakalan Kurumsal Üyeleri’ne sunduğumuzu hatırlatırız.

Ayrıca buradaki verilerin çeşitli kriterlerde ele alındığı ve sektördeki formatların en son durumunun grafiklerle kıyaslandığı Yönetici Özeti bölümümüzü de yine Ortakalan Kurumsal Üyeleri’ne sunmaktayız.

Ortakalan Kurumsal Üyeleri’nin bütün bu bilgilere ulaşmanın yanı sıra ayrıca kendi firma duyurularını oluşturabilme, Ortakalan üzerinden her ay Kurumsal Elektronik Bülten hazırlama ve mailing yapabilme, her ay Kurumsal Elektronik Dergi hazırlayabilme ve mailing yapabilme, firma ve kişileri tek tıklamayla takip edebilme ve takip ettikleriyle ilgili kurumsal hesap üzerinden özel takip içeriği oluşturabilme, düzenli ve sürekli güncellenen Ortakalan Elektronik Katalogları üzerindeki güncel yönetici ve firma bilgilerini görüntüleyebilme, sosyal medya hesaplarını Ortakalan’a entegre ederek tek merkezden yönetebilme, farklı dışa aktarım seçenekleriyle Ortakalan üzerindeki istedikleri herhangi bir içeriği anlık olarak kendi web sitelerine taşıyabilme gibi bir dizi, herhangi başka bir iletişim kanalında benzeri olmayan hakka sahip olduğunu, henüz kurumsal üye olmamış sektör temsilcilerine hatırlatırız.

Önemli Notlar:

- Son olarak 12 şubesi, Yunus Marketler Zinciri tarafından satın alınan Sivas merkezli Marka AVM, satın almaya dahil olmayan diğer şubelerini de kapatarak sektörden ayrılma kararı aldığını duyurdu. Buna istinaden araştırma listemizden ve veri setimiz içinden Marka AVM’yi çıkardığımızı belirtiriz.

 - Pehlivanoğlu’nda kardeşlerin firmalarını ayırması sonrasında, ortaya çıkan yeni firmaların veri tabanımız içinde kurumsal bilgileriyle yer alabilmesi ve araştırmalarımızda ayrı gösterilmesi için elimizde olmayan nedenlerle beklemek durumunda kalmıştık. Bu üç firmanın kurumsal yapılanması artık daha net belli olduğu ve bilgi akışı sağlandığı için bu tabloda ve Ortakalan genel veri seti içinde bu firmaları ayrı ele almaya başladık.

Araştırma veri setimiz içinde ulusal - yerel ayrımlarını ele aldığımız dönemde Ege ve Marmara mağazalarının yanı sıra Akdeniz Bölgesi’nde Burdur açılımı da gerçekleştirmiş ve 3 bölgeye yayılmış olan Pehlivanoğlu, hem o dönem ikiden fazla coğrafi bölgede olması hem de sektörün genel kabulüyle ulusal segmentinde ele alınmıştı. Bundan sonrası için ise bölünen üç Pehlivanoğlu arasında ikiden fazla coğrafi bölgede açılımı olan firmanın kalmaması nedeniyle araştırma veri setimiz içindeki diğer benzer örneklerde olduğu gibi yerel segmentinde ele alınacaktır. Kurumsal üyelerimizin şifreleriyle girdiği ve market tiplerine göre raporlama yaptığı bölümlerde de artık Pehlivanoğlu bilgileri yerel zincirler içinde raporlanmaktadır.

 - Öte yandan şu anda Marmara, Ege ve İç Anadolu olmak üzere 3 coğrafi bölgeye yayılan mağazaları olduğu ve ikiden fazla coğrafi bölgede olma kriteri içinde yer aldığı için ulusal segmentinde ele aldığımız Hadim AVM örneğinde olduğu gibi Yunus Marketler Zinciri’nin de mağazaları artık 3 coğrafi bölgede faaliyet gösterir duruma gelmiştir. Yunus Marketler Zinciri’nin şu anda İç Anadolu, Karadeniz ve Marmara Bölgesi’nde mağazaları bulunmaktadır. Buna istinaden bundan sonra Yunus Marketler Zinciri artık araştırma veri setimiz içinde “ulusal” segmenti içinde yer alacak ve bu şekilde raporlanacaktır.

- CarrefourSA'nın Ege Bölgesi'nde Migros'tan aldığı mağazaları Rekabet Kurumu onayı ardından geçtiğimiz ayki araştırmada rakamlara yansıtmıştık. 5 Aralık'ta ise bir başka açıklama yayınlandı ve bu defa Migros, CarrefourSA'dan 11 mağaza satın aldı. Bu satın alma sonrası rakamları ise hem ilgili satın almanın Kasım ayı içinde olmaması hem de Rekabet Kurumu onayının beklenme süreci nedeniyle bu tabloda ele almadığımızı ve önümüzdeki araştırmada yansıtacağımızı belirtiriz.


Değerlendirmeler
1 Kasım 2017 – 30 Kasım 2017 aralığında 10 ve üzeri mağaza sayısına sahip olan 146 market zincirinin, sahip oldukları toplam şube sayılarına göre sıralanışları yukarıdaki gibidir.

Kasım 2017 döneminde listedeki 146 firmanın toplam mağaza sayısı 27912’ye ulaştı. 

Bir aylık süre içinde zincir marketlerin büyüme rakamına baktığımızda ise 82 mağazalık bir artış olduğunu görüyoruz. 

Geçtiğimiz yılın aynı döneminden bugüne geldiğimizde yani 30 Kasım 2017 ile 30 Kasım 2016 arasında geçen 1 yıllık zaman dilimini incelediğimizde ise yeni mağaza sayısının 2979 olduğunu görmekteyiz.

Zincir marketlerin son bir aylık performans tablosunu incelediğimizde discount zincirlerin büyümede önemli bir pay sahibi olduğu anlaşılıyor.


2017 yılında discount zincirlerin ilk 6 aya çok hızla bir büyüme ile devam ettiklerini ancak ikinci yarı ile birlikte geçtiğimiz yıllardaki ortalamalarına göre oldukça yavaşladıklarını görüyoruz. Bunda daha önce de belirttiğimiz gibi zaten sene başında açıklanan hedeflerine önceden ulaşmalarının etkisi var. 

Ayrıca discountların özellikle bu yılla birlikte sadece mağaza açmayı değil farklı stratejileri de ön plana aldığını görmeye başladık. Bilindiği gibi discount zincirler, geçtiğimiz yıllarda sıfıra yakın tanıtım ve pazarlama faaliyetiyle sadece büyümeye odaklı hareket ediyordu.

Bu sene ise durum çok farklı gelişti... Daha önce reklam yapmayı geç, mağaza sayısını bile açıklamaktan imtina eden A101, bu sene ise hem TV’lerde hem sosyal medyada müthiş yoğun bir reklam, tanıtım faaliyetine başladı.  

Benzer şekilde BİM ve Şok’un da TV reklamlarına ayırdığı bütçe katlandı, sosyal medya çalışmalarına ayırdığı zaman ve ekip de aynı şekilde üçünde de çok farklı boyutlara geldi.

Şu ana kadar discountlar arasında süregelen tutulabilecek bir köşe kaldıysa rakipten önce biz tutalım mantığı giderek etkisini kaybedebilir çünkü tutulabilecek köşe discountlar için bile artık azalıyor. Bundan sonrasında ise üç büyük discount arasında tanıtım ve daha da önemlisi daha sert fiyat rekabetinin başlayacağı bir dönem gelebilir. Discountların mağaza açma hızının yavaşlaması şimdilik süpermarketler için iyi görünüyor ancak üç discount zincirin büyüme alanlarının sıkışmaya başlamasıyla rekabeti fiziki büyümeden daha farklı boyutlara taşımaya başlaması uzun vadede süpermarketler için farklı tehlikeler yaratabilir. 


Discountları önceki tabloda ele almıştık. Bu tabloda üst sıralarda Marka AVM’den satın aldığı mağazalarla Yunus Marketler Zinciri yer alıyor. Hakmar Ekspres’in her zamanki ortalamasında aylık açılışı ve yine File’nin de klasikleşen aylık 2 mağaza artışını yine görmekteyiz. Yerellerden açılış bazında ayı aktif geçiren firmalar ise Kütahya merkezli Sultan ve İstanbul merkezli Irmaklar oldu.

Son bir yıl içinde en çok mağaza açan 10 marka listesinde discount zincirler ve Migros’un yanı sıra Şaypa’nın mağazalarını satın alan Onur Market, Karadeniz İsmar’ın mağazalarını satın alan Aypam ve Bim’in supermarket formatındaki markası File yer alıyor. Listede 8’inci sıraya yükselen Yunus Marketler Zinciri yıla önce Metropol’ün Karadeniz mağazalarını alarak girdi, sonrasında Marka AVM’nin Karadeniz mağazalarını satın aldı, yıl sonunu ise Marka AVM’nin Sivas’ta kalan mağazalarını alarak bitirdi. Yunus Marketler Zinciri hem bu senenin en çok büyüyen firmalarından biri oldu  hem de bu seneyle birlikte 3 coğrafi bölgede mağazalarla gıda perakendesinin ulusal segmentinde yer alan firmalar arasına katıldı.

Ortakalan Özel Haber

11 Aralık 2017 Pazartesi
Haberle İlgili Fotoğraflar
Büyütmek için tıklayınız.
"ORTAKALAN" İle İlgili Diğer Haberler
Diğer Haberler