Email:
Şifre:
• Şifremi Unuttum
• Üyelik Başvurusu
Facebook ile Giriş Yap
Firma Bilgileri
ORTAKALAN

Bahariye Caddesi, Canan Sokak, No:33/5
İstanbul (Anadolu)/Kadıköy

Telefon: 216 418 00 99
Fax: 216 330 64 06

www.ortakalan.com.tr

bilgi@ortakalan.com.tr

Zincir marketlerin Haziran açılışları

Haber Arşivime Ekle

Türkiye çapındaki 10 şube ve üzeri marketleri içeren araştırmamızda 2018 yılı Haziran ayında 433 mağazalık artış yaşandı

Araştırmamızda 10 ve daha üzeri şube sayısına sahip zincir marketlerin geride bıraktığımız aydaki büyüme performanslarını değerlendiriyoruz.

Aşağıdaki tablodan 150 zincirin “Haziran 2018” dönemindeki performanslarını ve hemen ardından da bunların toplu değerlendirmelerini görebilirsiniz. “Market” kelimesini “içerisinde gıda satışı da olan perakende satış noktaları” olarak tanımladığımızı ve “elektronik market”, “yapı market”, “tekstil market” gibi isimlere sahip olan perakende noktalarını listemizin dışında tuttuğumuzu tekrar belirtiriz.

Buradaki verilerin, Türkiye çapındaki 5 şube üstü 217 zinciri içeren ve bu markaların şube büyümesinin yanı sıra diğer fiziki büyüklük kriterlerini de ele alan, bütün markaları formatlarına göre ve bölgelerine göre ayrıştıran, ayrıntılı bir raporlama sistemini çeşitli grafiklerle ortaya koyan ve il bazında da market zincirlerinin listelerini ve bilgilerini gösteren versiyonunu, Ortakalan Kurumsal Üyeleri’ne sunduğumuzu hatırlatırız.

Ayrıca buradaki verilerin çeşitli kriterlerde ele alındığı ve sektördeki formatların en son durumunun grafiklerle kıyaslandığı Yönetici Özeti bölümümüzü de yine Ortakalan Kurumsal Üyeleri’ne sunmaktayız.

Ortakalan Kurumsal Üyeleri’nin bütün bu bilgilere ulaşmanın yanı sıra ayrıca kendi firma duyurularını oluşturabilme, Ortakalan üzerinden her ay Kurumsal Elektronik Bülten hazırlama ve mailing yapabilme, her ay Kurumsal Elektronik Dergi hazırlayabilme ve mailing yapabilme, firma ve kişileri tek tıklamayla takip edebilme ve takip ettikleriyle ilgili kurumsal hesap üzerinden özel takip içeriği oluşturabilme, düzenli ve sürekli güncellenen Ortakalan Elektronik Katalogları üzerindeki güncel yönetici ve firma bilgilerini görüntüleyebilme, sosyal medya hesaplarını Ortakalan’a entegre ederek tek merkezden yönetebilme, farklı dışa aktarım seçenekleriyle Ortakalan üzerindeki istedikleri herhangi bir içeriği anlık olarak kendi web sitelerine taşıyabilme gibi bir dizi, herhangi başka bir iletişim kanalında benzeri olmayan hakka sahip olduğunu, henüz kurumsal üye olmamış sektör temsilcilerine hatırlatırız.

Önemli notlar:
- UCZ mağazalarının tamamına yakın bir bölümünün Şok Mini’ye dönüştürülmesiyle beraber UCZ’nin web sitesi ve sosyal medya hesapları da  kapatılmış durumda. Bu duruma istinaden UCZ markasını bu tablodan, araştırma veri setimizden ve Ortakalan firma kataloğundan kaldırdık.

Öte yandan Şok Mini, henüz Şok tarafından ayrı olarak bilgi akışı sağlanan bir marka değil ve kendi internet sitesinde de mağazalar ayrı olarak gösterilmiyor. Buna istinaden markayı ayrı ele almak mümkün olmadığı için dönüştürülen ilgili mağazaların toplam rakamını Şok başlığı altına eklemeye devam ettik. Bu konuyla ilgili firma tarafından yeni bir düzenleme yapılırsa ilerleyen günlerde Şok Mini’yi ayrıca göstereceğimizi belirtiriz.

- Bilgi almanın imkansız hale geldiği Sivas merkezli Can AVM’yi araştırma veri setimizden kaldırdık.

- Bir şube kapatarak 10’dan 9’a düşen Malatya merkezli Pazar Market, araştırma veri setimiz içinde yer almayı sürdürüyor ancak bu tablodan kaldırıldı.

- Yeni açtığı mağaza ile 9 şubeden 10 şubeye çıkan Ordu merkezli Ankamar bu tabloya yeni eklenen firma oldu.

- Makro’nun Kayseri’deki mağazalarını devraldığı kesinleşen Taze Peynircilik ile ilgili henüz sistemimize bilgi girişi yapabilmiş değiliz. Şu anda Kayseri’de devir sürecinin henüz devam etmesi nedeniyle net bilgileri alamadığımız için bu firmanın ayrı bir marka olarak Ortakalan veri setine dahil edilmesiyle ilgili bir süre daha beklemek durumundayız.

- Makro’nun mevcut rakamını geçtiğimiz ay tam olarak yansıtmayı firmanın içinde bulunduğu süreç nedeniyle gerçekleştirememiştik. Firmanın sahip olduğu mevcut mağaza sayısı bu ay içinde netleşti ancak eksilmenin tamamını son bir ay içinde göstermek yanıltıcı olacağı için ay başındaki rakamıyla ilgili tekrar güncelleme yaparak ilgili eksilmeyi tabloya yansıttığımızı önemle belirtiriz. Küçülme sürecinin başından beri kapanan veya satılan toplam mağaza sayısı ise yıllık fark satırında yer almaktadır.


Değerlendirmeler
1 Haziran 2018 – 30 Haziran 2018 arasındaki dönemde 10 ve üzeri mağaza sayısına sahip olan 150 market zincirinin, sahip oldukları toplam şube sayılarına göre sıralanışları yukarıdaki gibidir.

Haziran 2018 döneminde listedeki 150 firmanın toplam mağaza sayısı 29729’a ulaştı. 

Bir aylık süre içinde zincir marketlerin büyüme rakamına baktığımızda ise 433 mağazalık bir artış olduğunu görüyoruz. 

Geçtiğimiz yılın aynı döneminden bugüne geldiğimizde yani 30 Haziran 2018 ile 30 Haziran 2017 arasında geçen 1 yıllık zaman dilimini incelediğimizde ise yeni mağaza sayısının 3093 olduğunu görmekteyiz.

Zincir marketlerin son bir aylık performans tablosunu incelediğimizde discount zincirlerin büyümede önemli bir pay sahibi olduğu anlaşılıyor.

A101 yıl sonu için 7800 mağaza hedef açıklamıştı ancak henüz yılın yarısında bu rakamı yakalamaya çok yakın hale geldi. Bugüne kadar gerçekleştirilen açılış hızına bakarak A101’in artık 7800 hedefini değil 8000 mağazayı aşma hedefini yıl sonu için kendine koyduğunu söyleyebiliriz.

Şok’un sene başında açıkladığı toplam 6000 mağazalık hedefin de artık geçerli olmadığını görmekteyiz. Sene içinde alınan yeni kararla UCZ mağazalarının Şok’a aktarılması zaten yüksek olan büyüme hızını daha da yüksek seviyeye çekmiş durumda. Şok farklı bir stratejiye geçip daha sakin gitmeye karar vermezse son senelerdeki açılış ortalamalarıyla yıl sonunda 6000 değil 6500 seviyelerine ulaşmış olacak.

BİM ise kendi klasik ortalamalarında açılış yapmayı sürdürüyor.

Bu tabloda yer alan toplam rakamın yukarıdaki genel tablodaki toplam açılıştan fazla olmasının nedeni; genel tabloda kapatılan mağazaların da bulunmasıdır.

Tablodaki ilk 6 sırada discount zincirler ve Migros yer alıyor. Migros’ta henüz Kipa dönüşümü için Rekabet Kurumu kararı açıklanmadı ancak bilindiği gibi Migros ayrıca Uyum’un Marmara Bölgesi’ndeki mağazaları ve Makro’nun Antalya mağazalarını almıştı. Bu mağazalarda gerçekleştirilen dönüşümle birlikte Haziran ayında son aylardaki ortalamasının 2 katından fazla yeni açılış gerçekleştirmiş oldu.

Çağdaş’ın dikkat çekici açılışları içinde Makro’dan devralınan mağazalar olduğu duyumlarını aldık ancak bu konuyu netleştirmiş değiliz. Bununla birlikte Çağdaş, organik veya satın alma yoluyla son yıllarda sürekli büyümesini sürdürmeyi başarıyor.

Karaman merkezli YHM AVM’nin de Makro’dan 3 mağaza satın aldığını duyurmuştuk.

Bunlar dışında tabloda birden fazla açılış yapan firma yer almadı. Yaz aylarında genelde açılış ortalamaları düşüyor ayrıca Haziran‘ın seçim ayı olması da önemli bir etken oldu.


Son bir yıl içinde en çok mağaza açan 10 marka tablosundaki firmalarda bir değişim yaşanmadı. Bir yıllık artış sayısında Şok’un açıkladığı hedef olan 1000’in üzerinde gittiğini görmekteyiz. Aynı şekilde A101 de açıkladığı yıllık 700 mağaza hedefinin üzerinde seyrediyor. BİM ise tam olarak açıkladığı 500 – 550 mağaza aralığında artışla ilerliyor.

Bu tabloda discountlar dışında sürekli yer alması beklenen iki marka Migros ve File…

Discountlar, Migros ve File dışında kalan bir kontenjanda şu anda yer alan marka ise geçtiğimiz sene satın almalarla büyüyen Yunus.

Yunus yetkilileri 2018 boyunca yeni satın alma düşünmediklerini ve bir süre mevcut mağaza sayısını koruyacaklarını belirtmişti. Buna istinaden satın almaların senesi dolduğunda tabloya yeni bir satın alma yapan markanın veya bu olmazsa istikrarlı şekilde her ay mağaza açan Peynirci Baba’nın eklendiğini görebiliriz.

Genel tablonun yıllık farkları gösteren satırından görüldüğü gibi sektörde bütün bir yılı fiziksel büyüme ile bitiren supermarket zinciri sayısı oldukça az. Perakendeciler özellikle son iki yıldır yeni açılış gerçekleştirse bir yandan da verimi düşük olan mağazalarını kapatıyorlar.

Ortakalan Özel Haber

09 Temmuz 2018 Pazartesi
Haberle İlgili Fotoğraflar
Büyütmek için tıklayınız.
"ORTAKALAN" İle İlgili Diğer Haberler
Diğer Haberler