Email:
Şifre:
• Şifremi Unuttum
• Üyelik Başvurusu
Facebook ile Giriş Yap
Firma Bilgileri
ORTAKALAN

Bahariye Caddesi, Canan Sokak, No:33/5
İstanbul (Anadolu)/Kadıköy

Telefon: 216 418 00 99
Fax: 216 330 64 06

www.ortakalan.com.tr

bilgi@ortakalan.com.tr

Zincir marketlerin Eylül açılışları

Haber Arşivime Ekle

Türkiye çapındaki 10 şube ve üzeri marketleri içeren araştırmamızda 2018 yılı Eylül ayında 255 mağazalık artış yaşandı

Araştırmamızda 10 ve daha üzeri şube sayısına sahip zincir marketlerin geride bıraktığımız aydaki büyüme performanslarını değerlendiriyoruz.

Aşağıdaki tablodan 150 market zincirinin “Eylül 2018” dönemindeki performanslarını ve hemen ardından da bunların toplu değerlendirmelerini görebilirsiniz. “Market” kelimesini “içerisinde gıda satışı da olan perakende satış noktaları” olarak tanımladığımızı ve “elektronik market”, “yapı market”, “tekstil market” gibi isimlere sahip olan perakende noktalarını listemizin dışında tuttuğumuzu tekrar belirtiriz.

Buradaki verilerin, Türkiye çapındaki 5 şube üstü 219 market zincirini içeren ve bu markaların şube büyümesinin yanı sıra diğer fiziki büyüklük kriterlerini de ele alan, bütün markaları formatlarına göre ve bölgelerine göre ayrıştıran, ayrıntılı bir raporlama sistemini çeşitli grafiklerle ortaya koyan ve il bazında da market zincirlerinin listelerini ve bilgilerini gösteren versiyonunu, Ortakalan Kurumsal Üyeleri’ne sunduğumuzu hatırlatırız.

Ayrıca buradaki verilerin çeşitli kriterlerde ele alındığı ve sektördeki formatların en son durumunun grafiklerle kıyaslandığı Yönetici Özeti bölümümüzü de yine Ortakalan Kurumsal Üyeleri’ne sunmaktayız.

Ortakalan Kurumsal Üyeleri’nin bütün bu bilgilere ulaşmanın yanı sıra ayrıca kendi firma duyurularını oluşturabilme, Ortakalan üzerinden her ay Kurumsal Elektronik Bülten hazırlama ve mailing yapabilme, her ay Kurumsal Elektronik Dergi hazırlayabilme ve mailing yapabilme, firma ve kişileri tek tıklamayla takip edebilme ve takip ettikleriyle ilgili kurumsal hesap üzerinden özel takip içeriği oluşturabilme, düzenli ve sürekli güncellenen Ortakalan Elektronik Katalogları üzerindeki güncel yönetici ve firma bilgilerini görüntüleyebilme, farklı dışa aktarım seçenekleriyle Ortakalan üzerindeki istedikleri herhangi bir içeriği anlık olarak kendi web sitelerine taşıyabilme gibi bir dizi, herhangi başka bir iletişim kanalında benzeri olmayan hakka sahip olduğunu, henüz kurumsal üye olmamış sektör temsilcilerine hatırlatırız.

Önemli not:
Bilgi akışı sağladığımız Ankara merkezli Yonca AVM, araştırma veri setimiz içine eklendi.


Değerlendirmeler
1 Eylül 2018 – 30 Eylül 2018 arasındaki dönemde 10 ve üzeri mağaza sayısına sahip olan 150 market zincirinin, sahip oldukları toplam şube sayılarına göre sıralanışları yukarıdaki gibidir.

Eylül 2018 döneminde listedeki 150 firmanın toplam mağaza sayısı 30589’a ulaştı. 

Bir aylık süre içinde zincir marketlerin büyüme rakamına baktığımızda ise 255 mağazalık bir artış olduğunu görüyoruz. 

Geçtiğimiz yılın aynı döneminden bugüne geldiğimizde yani 30 Eylül 2018 ile 30 Eylül 2017 arasında geçen 1 yıllık zaman dilimini incelediğimizde ise yeni mağaza sayısının 3285 olduğunu görmekteyiz.

Zincir marketlerin son bir aylık performans tablosunu incelediğimizde discount zincirler ve Migros’un büyümede önemli bir pay sahibi olduğu anlaşılıyor.



2018 Eylül ayında yaşanan iki önemli gelişme sonucunda bu tabloyu geçtiğimiz aylara göre sadece bu döneme özel şekilde farklı ele aldık.  Tablodan da görüldüğü gibi en çok şube sayısına sahip 4 zincir içinde uzun süredir yer alan Ekomini, Eylül ayı itibariyle yerini Migros’a bıraktı.

Migros’un bu tabloya eklenmesindeki ana neden ise Kipa dönüşümünün başlatılmış olmasıydı. Migros yetkililerinden aldığımız bilgiler doğrultusunda Kipa’nın dönüşümü bitirilen mağazalarının rakamlarını bölge dağılımlarına uygun şekilde araştırmamızda Migros’a ekledik.

Tabloda genel toplamın 255 artış olmasına karşın ilk 4 zincirin 313 artmış gözükmesinin nedeni ise Kipa’dan devredilen mağazalarının da genel tabloya yansıtılmış olmasıdır. Bu dönüştürme sürecinde genel büyüme toplamını baz alarak ilk 4’ün pay oranlarını vermek yanıltıcı sonuç doğuracağı için sadece bu aya özel şekilde oranlamaları tabloya koymadık.

Bilgi aldığımız Migros yetkilileri Kipa’nın tüm formatlarında kalan toplam 93 mağazanın dönüşümünün de Ekim ayı sonuna kadar tamamlanacağını belirtti. Buna istinaden halen eksilme sayısı ile birlikte tablomuzda yer alan Kipa, Ekim ayı sonunda tamamen çıkarılmış olacak.

Discount zincirleri ele aldığımızda ise A101’in toplam şube sayısının basın toplantısında ve TV reklamlarında duyurulmaya başlandığı şekilde 8000 şubeye ulaştığı görülüyor. Geçtiğimiz senenin son çeyreğinde gerçekleştirdikleri toplantıda yıllık büyüme hedefini 700 mağaza olarak açıklamalarına rağmen ölçümlerimize göre A101, bu hedefin oldukça üstünde bir hızla açılışlarını sürdürüyor ve geçtiğimiz yılın 30 Eylül’ü ile karşılaştırıldığındı bir yılda 1000’in üzerinde mağaza açmış durumda. A101 CEO’su Erhan Bostan son basın toplantısında bu konu sorulduğunda açılış hedefini minimum düzeyde tuttuklarını ve şartları uygun gördükleri için bu seneyi hedefin üzerinde bitirmek yönünde hamle yaptıklarını belirtmişti.

BİM’in açıkladığı rakama baktığımızda ise Eylül ayında discount ortalamasına göre son derece az açılışla bu dönemi geçmeyi tercih ettikleri görülüyor. Öte yandan yıllık olarak belirledikleri 450-500 aralığında yeni mağaza hedefini zaten aşmış durumdalar.

Şok’un da Eylül ayında çok uzun süre sonra ilk defa 3 haneli değil 2 haneli bir açılış rakamında kaldığını gördük. Öte yandan Şok'un da sene başında belirlenen yıllık hedefin (1000 mağaza olarak açıklanmıştı) üzerinde bir rakama ulaşmış olduğunu ana tablodan görmekteyiz.


Bu tabloda Eylül ayında discount zincirler ve Migros dışında herhangi bir süpermarket zincirinin yer almadığını görüyoruz. Sektör temsilcilerinin de yakından bildiği ve bizim de çeşitli haberlerle ele aldığımız gibi son bir aylık dönemde enflasyonla mücadele programı kapsamında başta büyük kentler olmak üzere Türkiye’nin her ilinde gıda perakencelirene müthiş yoğun bir denetim süreci gerçekleşti ve halen de devam ediyor. Süpermarket zincirleri geride kalan ayda hem yoğun denetimlerle ilgilenirken hem de bütün raf etiketlerini yerli üretimi desteklemekle ilgili yeni uygulama kapsamında değiştirdi. Son derece yoğun denetimler ve değişimlerle geçen Eylül ayında süpermarket zincirlerinde yeni mağaza açılışı sayısının oldukça düşük kaldığı görülmekte.


Son bir yıl içinde en çok mağaza açanlar toblosunda Migros, File ve 6 discount zincir klasik şekilde yerini koruyor. Tablonun alt bölümünde de herhangi bir değişiklik olmadı. Geçtiğimiz yıl satınalmalar gerçekleştiren Yunus’un ilk satınalmasının rakamları çıkarıldı ancak geçen yılın son çeyreğindeki ikinci satın almasıyla halen bu tabloda yer almakta.  Tabloda 10 markayı ele alıyoruz ancak Seyhan Ekspres ve Peynirci Baba’nın yıllık açılış rakamı aynı olduğu için daha önce de bu tip durumlarda yaptığımız gibi iki markayı da gösterdik.

Ortakalan Özel haber

12 Ekim 2018 Cuma
Haberle İlgili Fotoğraflar
Büyütmek için tıklayınız.
"ORTAKALAN" İle İlgili Diğer Haberler
Diğer Haberler