Email:
Şifre:
• Şifremi Unuttum
• Üyelik Başvurusu
Facebook ile Giriş Yap
Firma Bilgileri
ORTAKALAN

Bahariye Caddesi, Canan Sokak, No:33/5
İstanbul (Anadolu)/Kadıköy

Telefon: 216 418 00 99
Fax: 216 330 64 06

www.ortakalan.com.tr

bilgi@ortakalan.com.tr

Zincir marketlerin Ekim açılışları

Haber Arşivime Ekle

Türkiye çapındaki 10 şube ve üzeri marketleri içeren araştırmamızda 2017 yılı Ekim ayında 85 mağazalık artış yaşandı

Araştırmamızda 10 ve daha üzeri şube sayısına sahip zincir marketlerin geride bıraktığımız aydaki büyüme performanslarını değerlendiriyoruz.

Aşağıdaki tablodan 145 zincirin “Ekim 2017” dönemindeki performanslarını ve hemen ardından da bunların toplu değerlendirmelerini görebilirsiniz. “Market” kelimesini “içerisinde gıda satışı da olan perakende satış noktaları” olarak tanımladığımızı ve “elektronik market”, “yapı market”, “tekstil market” gibi isimlere sahip olan perakende noktalarını listemizin dışında tuttuğumuzu tekrar belirtiriz.

Buradaki verilerin, Türkiye çapındaki 5 şube üstü 210 zinciri içeren ve bu markaların şube büyümesinin yanı sıra diğer fiziki büyüklük kriterlerini de ele alan, bütün markaları formatlarına göre ve bölgelerine göre ayrıştıran, ayrıntılı bir raporlama sistemini çeşitli grafiklerle ortaya koyan ve il bazında da market zincirlerinin listelerini ve bilgilerini gösteren versiyonunu, Ortakalan Kurumsal Üyeleri’ne sunduğumuzu hatırlatırız.

Ayrıca buradaki verilerin çeşitli kriterlerde ele alındığı ve sektördeki formatların en son durumunun grafiklerle kıyaslandığı Yönetici Özeti bölümümüzü de yine Ortakalan Kurumsal Üyeleri’ne sunmaktayız.

Ortakalan Kurumsal Üyeleri’nin bütün bu bilgilere ulaşmanın yanı sıra ayrıca kendi firma duyurularını oluşturabilme, Ortakalan üzerinden her ay Kurumsal Elektronik Bülten hazırlama ve mailing yapabilme, her ay Kurumsal Elektronik Dergi hazırlayabilme ve mailing yapabilme, firma ve kişileri tek tıklamayla takip edebilme ve takip ettikleriyle ilgili kurumsal hesap üzerinden özel takip içeriği oluşturabilme, düzenli ve sürekli güncellenen Ortakalan Elektronik Katalogları üzerindeki güncel yönetici ve firma bilgilerini görüntüleyebilme, sosyal medya hesaplarını Ortakalan’a entegre ederek tek merkezden yönetebilme, farklı dışa aktarım seçenekleriyle Ortakalan üzerindeki istedikleri herhangi bir içeriği anlık olarak kendi web sitelerine taşıyabilme gibi bir dizi, herhangi başka bir iletişim kanalında benzeri olmayan hakka sahip olduğunu, henüz kurumsal üye olmamış sektör temsilcilerine hatırlatırız.


Önemli Notlar: Pekdemir ve Meşhur Peynirci’nin son durumuyla ilgili bu firmalardan net bilgi almak konusunda sıkıntı yaşamaya devam ediyoruz ancak bölgelerdeki kaynaklarımız her iki firmanın da halen faaliyete devam ettiğini bildirdi. Dolayısıyla her iki firmanın listedeki rakamının azalmış olabileceği notunun da özellikle altını çizerek araştırmamız içinde halen bu iki firmayı tuttuğumuzu belirtmek isteriz.

Değerlendirmeler
1 Ekim 2017 – 31 Ekim 2017 aralığında 10 ve üzeri mağaza sayısına sahip olan 145 market zincirinin, sahip oldukları toplam şube sayılarına göre sıralanışları yukarıdaki gibidir.

Ekim 2017 döneminde listedeki 145 firmanın toplam mağaza sayısı 27831’e ulaştı. 

Bir aylık süre içinde zincir marketlerin büyüme rakamına baktığımızda ise 85 mağazalık bir artış olduğunu görüyoruz. 

Geçtiğimiz yılın aynı döneminden bugüne geldiğimizde yani 31 Ekim 2017 ile 31 Ekim 2016 arasında geçen 1 yıllık zaman dilimini incelediğimizde ise yeni mağaza sayısının 3131 olduğunu görmekteyiz.

Zincir marketlerin son bir aylık performans tablosunu incelediğimizde discount zincirlerin büyümede önemli bir pay sahibi olduğu anlaşılıyor.


2017 Ekim ayı Ortakalan’ın bu araştırmayı yapmaya başladığı 2009 yılı Kasım ayından itibaren geçen zaman içinde tarihe geçecek bir ay oldu çünkü ilk defa discountlar toplam büyüme oranı içinde yüzde 58,82 gibi bir oranda kaldılar.

Geçtiğimiz ay belirttiğimiz gibi üç büyük discount zincirin üçü de sene başında duyurdukları yıllık hedeflere çok rahat şekilde ulaşır düzeydeler. Bunun da etkisiyle üç firmanın Ekim ayını yapılanma ve toparlanmaya ayırdığını gördük.

A101 ve BİM adına son dönemde, mağaza açmaktan daha önemli gündemler de oldu. Bunlardan biri halen de gündemde olmayı sürdüren ucuz et satışı konusuydu.

Discountlar adına geçtiğimiz ay diğer bir önemli konu da sebze meyvede perakende satışta 1 Ocak 2019’a kadar bütün ürünlerin paketli satılması yönünde getirilen yasal düzenlemeydi.

Bu düzenlemeye ulusal supermarket zincirleri beklendiği oranda itiraz etmedi (veya görüşlerini kamuyona duyurmadı) ancak yerli süpermarket zincirlerini temsil eden Türkiye Perakendeciler Federasyonu ve bölge derneklerinin ciddi şekilde itirazları var.

Bu itirazlar sonuç getirmezse ve kanun bu şekliyle uygulanmaya başlarsa discount zincirler et konusunda devlet ihalesiyle yaptıkları bu atılımın ardından bir süre sona süpermarketlere göre daha zayıf oldukları diğer alan olan sebze meyvede yasal düzenleme sayesinde rekabet dezavantajını tamamen bertaraf etmiş olacak. 

Geçtiğimiz ayın bir diğer son derece önemli ve sektörün geleceğini etkileyebilecek konusu da BİM’in bazı pilot mağazalarında sıcak unlu mamul satışına başlaması oldu.

BİM bunun için belirlediği mağazalarında ürün sayısını bir miktar azaltıp alan açtı ve bu alanlara mağaza başına iki modüler fırın koyup File için oluşturduğu üretim merkezlerinden bu uygulamaya dahil edilen BİM mağazalarına günlük olarak sıcak ekmek, poğaça, simit, börek göndermeye başladı. İzlediğimiz kadarıyla günde birkaç kez bu ürünler geliyor ve ara pişirme sonrası müşterilere sıcak servis yapılıyor. Bizim gözlemlediğimiz kadarıyla da pilot mağazalarda ilgi son derece yüksek ve yoğun talep var. Henüz kimsenin fark edemediği bu önemli gelişmeyle ilgili BİM yetkililerinden bilgi almaya çalıştık ancak bu konuyla ilgili çok kapalılar ve şimdilik pek duyulmasını istemiyorlar.

Eğer pilot uygulama başarılı olursa BİM yakın dönem içinde bütün mağazalarında sıcak unlu mamul servisini yaygınlaştırabilir. BİM yaygınlaştırırsa A101 ve Şok da bunu olabildiğince hızlı uygulamaya başlayacaktır.

Sayı ve yaygınlık olarak rekabet edilebilecek seviyeyi çoktan geçmiş olan discountlar karşısında supermarket zincirlerinin ayakta kalmasını sağlayan üç reyon var; Sebze Meyve, Et ve Şarküteri, Unlu Mamuller…

Bu üç alanda da enteresan gelişmeler yaşanıyor. Bu çerçevede 2017 sonbaharı belki açılış anlamında discountlar açısından hareketli geçmiyor ama diğer konularda yaşananlarla gelecekteki rekabet için daha da öne çıktıkları bir dönem olduğunu rahatlıkla söyleyebiliriz.

Discuntları önceki tabloda ele almıştık. Bu tabloda her zaman olduğu gibi yine Migros yer alıyor. Ayrıca bu ay iki farklı formatıyla CarrefourSA da bulunuyor. Bu artış, Rekabet Kurulu izni alınması yönünde Migros’un Ege Bölgesi’nde CarrefourSA’ya devrettiği mağazalardan kaynaklandı.

Geçtiğimiz ay yerellerden dikkat çeken yatırımı ise İzmir merkezli Başdaş yaptı. Başdaş ile ilgili diğer bir önemli nokta da firmanın bu yeni mağazaları Aydın’a açıyor olması ve ikinci bir ilde yatırım ve büyüme hamlesi gerçekleştirmesi oldu.


Son bir yıl içinde en çok mağaza açan 10 marka listesinde discount zincirler ve Migros’un yanı sıra Şaypa’nın mağazalarını satın alan Onur Market, Karadeniz İsmar’ın mağazalarını satın alan Aypam ve hem Metropol’ün hem Marka AVM’nin Karadeniz mağazalarını satın alan Yunus Marketler Zinciri yer alıyor.

Listede satın alma gerçekleştirmeyen tek supermarket zinciri ise Bim’in bu formattaki markası olan File.

Başdaş Market son bir senedir kendi boyutlarına göre gösterdiği çok önemli büyüme hamlesi ve 13 yeni mağaza ile bu tabloya girmeye oldukça yakın.


Ortakalan Özel Haber

07 Kasım 2017 Salı
Haberle İlgili Fotoğraflar
Büyütmek için tıklayınız.
"ORTAKALAN" İle İlgili Diğer Haberler
Diğer Haberler