Email:
Şifre:
• Şifremi Unuttum
• Üyelik Başvurusu
Facebook ile Giriş Yap
Firma Bilgileri
ORTAKALAN

Bahariye Caddesi, Canan Sokak, No:33/5
İstanbul (Anadolu)/Kadıköy

Telefon: 216 418 00 99
Fax: 216 330 64 06

www.ortakalan.com.tr

bilgi@ortakalan.com.tr

Zincir marketlerin Aralık açılışları

Haber Arşivime Ekle

Türkiye çapındaki 10 şube ve üzeri marketleri içeren araştırmamızda 2016 yılı Aralık ayında 315 mağazalık artış yaşandı

Araştırmamızda 10 ve daha üzeri şube sayısına sahip zincir marketlerin geride bıraktığımız aydaki büyüme performanslarını değerlendiriyoruz.

Aşağıdaki tablodan 139 zincirin “Aralık 2016” dönemindeki performanslarını ve hemen ardından da bunların toplu değerlendirmelerini görebilirsiniz. “Market” kelimesini “içerisinde gıda satışı da olan perakende satış noktaları” olarak tanımladığımızı ve “elektronik market”, “yapı market”, “tekstil market” gibi isimlere sahip olan perakende noktalarını listemizin dışında tuttuğumuzu tekrar belirtiriz.

Buradaki verilerin, Türkiye çapındaki 5 şube üstü 200 zinciri içeren ve bu markaların şube büyümesinin yanı sıra diğer fiziki büyüklük kriterlerini de ele alan, bütün markaları formatlarına göre ve bölgelerine göre ayrıştıran, ayrıntılı bir raporlama sistemini çeşitli grafiklerle ortaya koyan ve il bazında da market zincirlerinin listelerini ve bilgilerini gösteren versiyonunu, Ortakalan Kurumsal Üyeleri’ne sunduğumuzu hatırlatırız.

Ayrıca buradaki verilerin çeşitli kriterlerde ele alındığı ve sektördeki formatların en son durumunun grafiklerle kıyaslandığı Yönetici Özeti bölümümüzü de yine Ortakalan Kurumsal Üyeleri’ne sunmaktayız.

Ortakalan Kurumsal Üyeleri’nin bütün bu bilgilere ulaşmanın yanı sıra ayrıca kendi firma duyurularını oluşturabilme, Ortakalan üzerinden her ay Kurumsal Elektronik Bülten hazırlama ve mailing yapabilme, her ay Kurumsal Elektronik Dergi hazırlayabilme ve mailing yapabilme, firma ve kişileri tek tıklamayla takip edebilme ve takip ettikleriyle ilgili kurumsal hesap üzerinden özel takip içeriği oluşturabilme, düzenli ve sürekli güncellenen Ortakalan Elektronik Katalogları üzerindeki güncel yönetici ve firma bilgilerini görüntüleyebilme, sosyal medya hesaplarını Ortakalan’a entegre ederek tek merkezden yönetebilme, farklı dışa aktarım seçenekleriyle Ortakalan üzerindeki istedikleri herhangi bir içeriği anlık olarak kendi web sitelerine taşıyabilme gibi bir dizi, herhangi başka bir iletişim kanalında benzeri olmayan hakka sahip olduğunu, henüz kurumsal üye olmamış sektör temsilcilerine hatırlatırız.

Önemli Notlar:

Bilgi alma veya bir şekilde ulaşılma imkanı artık hiç kalmayan Borsa Market, Bintaş ve Lider Gedikler’i araştırma veri setimiz içinden çıkardık.

Ortakalan Araştırma Grubu Veri Seti içinde zaten olan ama şube sayısı yaptığı açılışla 10’a yükselen Yozgat merkezli Gimat, araştırmanın bütün okuyucularımıza açık bu versiyonundaki ana tabloya eklendi.

Ayrıca daha önce bilgi alamadığımız ama geçtiğimiz ay temas kurduğumuz ve bilgi almaya başladığımız Afyon merkezli Söz Toplu Tüketim de hem bu tabloda hem de kurumsal üyelerimizin şifreleriyle giriş yaptığı bölümlerde yer alan yeni firma oldu.

Farklı bölgelerden 5 şube üzeri olduğunu tespit ettiğimiz ancak yöneticilerinden net bilgi alma işlemini bu aya yetiştiremediğimiz 3 yerel market zinciri daha bulumaktadır. Onların bütün bilgilerini tamamladıkça araştırma veri setimiz içine alacağız ve yeni firmalar olarak dahil edeceğiz.

Şu an veri setimiz içinde olanlar arasında birebir yöneticiden bilgi alamadığımız ve şüpheli durumda olan yerel zincir sayısını ise 2’ye indirdik.  Geçen ay bu tip market sayısı 4’tü. Bu dört arasından Bintaş ve Lider Gedikler’i artık zorlama imkanı kalmadığı için çıkardık. Diğer iki bu tip durumda olan marketin ise bölgedeki kaynaklardan şubelerinin açık olduğunu öğrendiğimiz için çıkarmadık ve bilgi almak için şartları zorluyoruz.

Bu ay çıkardığımız üçüncü diğer firma olan Denizli merkezli Borsa Market ise aslında gayet düzenli ve sorunsuz bilgi aldığımız marketler arasındaydı ancak geçtiğimiz ay ani şekilde bütün mağazaları kapandı. 

UCZ’nin enteresan yeniden yapılanması ve UCZ, UCZ Sistem, Seç Marketleri tabelaları altında sürekli oradan oraya aktarılan mağazalarla ilgili ise bu ay bir işlem yapamadık. Zaten bu yeniden yapılanmayı bu işle ilgili çalışanlar dışında herhangi bir insanın çözebilmesi şu an mümkün görünmüyor.  Bu konuyu ilerleyen günlerde Yıldız Holding yetkilileri ile bir şekilde netleştirebileceğimizi düşündüğümüz için firmalar listemizde duruyor.


Değerlendirmeler
31 Aralık 2016 – 1 Aralık 2016 aralığında 10 ve üzeri mağaza sayısına sahip olan 139 market zincirinin, sahip oldukları toplam şube sayılarına göre sıralanışları yukarıdaki gibidir.

Aralık 2016 döneminde listedeki 139 firmanın toplam mağaza sayısı 25198’e ulaştı. 

Bir aylık süre içinde zincir marketlerin büyüme rakamına baktığımızda ise 315 mağazalık bir artış olduğunu görüyoruz. 

Geçtiğimiz yılın aynı döneminden bugüne geldiğimizde yani 31 Aralık 2016 ile 31 Aralık 2015 arasında geçen 1 yıllık zaman dilimini incelediğimizde ise yeni mağaza sayısının 3041 olduğunu görmekteyiz.

Zincir marketlerin son bir aylık performans tablosunu incelediğimizde discount zincirlerin büyümede önemli bir pay sahibi olduğu anlaşılıyor.


Basına son derece kapalı olan A101’de CEO Erhan Bostan uzun süre sonra geçtiğimiz ay bir röportaj vermişti ve yıl sonu bitirme hedeflerinin 6500 mağaza olduğunu söylemişti. Bu rakamı da yansıtabilirdik ancak birçok farklı kaynaktan aldığımız bilgi şu andaki mağaza sayısının 6400 bandına çok yakın olduğu yönündeydi. Dolayısıyla mevcutta artı eksi bir miktar üzerinde olabilir ancak şu an için 6400 rakamı yıl sonu itibariyle en gerçekçi rakam olarak gözüküyor.

BİM’in ise geçtiğimiz ay için açıkladığı açılış rakamı 55 oldu.

Şok’ta rakamları birebir yöneticilerle teyid ederek Kasım ayı sonuna kadar ilerlemiştik. En son rakam ise Kasım sonunda 3850 olmuştu. Bildiğiniz gibi Şok yılbaşında resmi bir açıklama ve basın bülteni yayınlayarak 4000 mağaza hedefine ulaşıldığını duyurdu. Dolayısıyla firmanın da resmi açıklaması bu yönde olduğu için biz de rakamı 4000’e tamamladık. 150 abartı bir açılış rakamı olarak görünebilir ancak firmanın resmi açıklamasının 4000 olduğunu hatırlatırız.

Ekomini ise geçtiğimiz ay, yıl boyunca ayda 40 civarı olan açılış ortalamasının oldukça altında bir rakam açıkladı.

A101’in tekrar mağaza açmaya başlaması ve Şok’un coşmasıyla bu tabloda toplam açılışlar içinde 4 discount marketin gerçekleştirdiği oranın yüzde 95’e ulaştığı görülüyor. 


Tablonun üst kısmındaki discountları önceki tabloda ele almıştık. Onların ardından genelde olduğu gibi Migros geliyor.

Aralık ayının dikkat çeken yerli süpermarket markası 5 yeni mağazayla yine Furpa oldu. Furpa geçtiğimiz ayda da 7 yeni mağazayı bünyesine katmıştı. Furpa, 2016’nın son çeyreğinde Şaypa’nın Onur’a devredilmeyen mağazalarının yanı sıra birkaç tek şubeli satın alma ve organik mağaza artışıyla 12 mağaza birden açarak yılı 48 mağaza ile kapadı. İstanbul merkezli Seyhanlar ve İzmir merkezli Başdaş’ın da 2016’yı önemli yatırımlarla kapadığını görmekteyiz.

Bu tablo, dönem itibariyle şu anda son bir yılı kapsadığı için aynı zamanda geçen senenin en çok mağaza açan firmalarını göstermektedir. Tabloda normalde 10 adet en çok mağaza açanı ele almamıza karşın dört firmanın açılış sayısı aynı olduğu için 11 firmayı aldık.

2016’da büyüme hedefini tutturan Şok, sene içinde geçirdiği durgunluğa karşın yine de A101 ve doğal olarak BİM ilk üçteler.

Migros, önceki senelerde olduğu gibi 4 numarada… Ancak bu yılın ikinci döneminde açılış sayısını oldukça düşürdüğü için, 2016’da aylık ortalama da açılış sayısını artıran Ekomini ona oldukça yakın.

İki haneli rakamlarda açılış gerçekleştiren tablonun ikinci diliminde ise en başta Hakmar Ekspres yer alıyor. Bu sene ortalamasını iki katına çıkaran firma, Aralık ayında ise uzun süre aradan sonra mağaza açmadığı bir dönem geçirdi.

7’inci sırada kendi bölgesindeki diğer yerel rakibi Hat-Mar’ı satın alan Merkez Market var.

Tablonun diğer sıralarındaki market zincirleri aynı rakamla sıralanıyor. Yılın ikinci yarısında açılışlarını azaltsa da Seyhan Ekspres 2016’nın en çok mağaza açanları arasında.

Furpa yılın sonundaki açılışlarıyla listede yerini aldı.

Aypam, Karadeniz İsmar’ın mağazalarını satın alarak tabloya girmiş durumda. 

BİM’in supermarket formatındaki yatırımı File de 2016’nın en çok mağaza açanları arasında.

Ortakalan Özel Haber

10 Ocak 2017 Salı
Haberle İlgili Fotoğraflar
Büyütmek için tıklayınız.
"ORTAKALAN" İle İlgili Diğer Haberler
Diğer Haberler