Email:
Şifre:
• Şifremi Unuttum
• Üyelik Başvurusu
Facebook ile Giriş Yap
Firma Bilgileri
PROSO PROFESYONEL SOĞUTMA

CUMHURİYET MAH. ŞEKERPINAR CAD. HUZUR SOK. NO: 3/A
Kocaeli/Çayırova

Telefon: (262) 658 01 31
Fax: (262) 658 01 33

www.prosogutma.com

info@prosogutma.com, satis@prosogutma.com

Proso Genel Müdürü Mehmet Keleş

Haber Arşivime Ekle

Soğutucu reyon ve ekipmanları sektöründe faaliyet göstermek üzere 5 yıl önce kurulan ve 3 yıl önce üretime başlayan Proso, hızlı adımlarla büyüyor. Proso Genel Müdürü Mehmet Keleş, “İhtiyaç duyulan tüm ürünleri çıkardık ve ürün kalitesi anlamında Türkiye’de ilk 5’e oturduk. 3 yılda 40 yıllık adım attık” dedi

Öncelikle firmanızdan; ürünleriniz, üretim alanlarınız ve üretim kapasitenizden bahsedebilir miyiz?
Şirketimizi Nisan 2012’de kurduk. Başlangıçta taahhüt ve enerji verimliliği üzerine çalıştık. Bunun yanı sıra ekipman satışımız da vardı. Bazı firmaların bayiliklerini yaptık. Bu 3 yıl devam etti. 3 yılın sonunda hedeflediğimiz müşteri profili olan kurumsal ve ulusal firmalara ulaştık. Çalıştığımız firmaların bize cevap veremediğini gördük. Belki fabrika olup bayisinin arkasında durmayan ya da resmi anlamda bayilik anlaşması yapmayan firmalar olduğu için bize yetemediler. 2014’ün son çeyreğinde üretim yapma kararı aldık. 2015’in ilk ayında makine ve personel tedarikini yaptık, Ocak 2015 bizim için milat oldu. Yeni fabrikamıza taşındık ve ilk ürün olarak sütlük ürettik. 6’ncı ayda ana ürün gruplarımız çıkmış oldu. 9’uncu ayda CNR’da bir fuara katıldık. Bu fuar sayesinde pek çok kişiye yaptığımız işi, işin ilerleme sürecini, nasıl bu noktaya geldiğimizi açıklama fırsatı bulduk. Bu işe girerken hedefimiz, Türkiye’de soğutma sektöründe hizmet veren ilk 5 ekipman üreticisi arasına girmekti. 2015 yılını yeni tasarım ve ürünlerle tamamladık. 2016, ülkemizde yaşanan olağanüstü gelişmelere rağmen bizim için verimli bir yıldı. Kasım 2016’da TUSİD’in (Endüstriyel Mutfak, Çamaşırhane Servis ve İkram Ekipmanları Sanayicileri ve İşadamları Derneği) düzenlediği Hostech’e (Otel, Restoran, Gastronomi Donanım ve Teknolojileri Fuarı) katıldık. Bizim sektörümüze ait bir fuar değildi ancak yurt dışından hatırı sayılır ziyaretçi çekeceği ve Türkiye’deki mutfak ekipmanları üreticileri kısmen hedef kitlemiz olduğu için katılmak istedik. Bizim açımızdan çok verimliydi. Bu fuarda yaklaşık 400 görüşme yaptık, yüzde 80’i yurt dışındandı. İyi dönüşler aldık. Mart 2017’de de EuroShop’a katıldık. Uluslararası anlamda ilk fuarımızdı ve bizim için çok faydalı oldu. Dünya çapında tanıtım yapmış olduk. 2017 bizim için değerli bir yıl oldu, büyüme oranımızı 3’e katladık. Sektörün ihtiyaç duyduğu bütün ürünleri tasarlayıp üretmiş olduk. 2017 istatiksel rapor, müşteri portföyü ve rağbet gören ürünlerimizi belirlememiz açısından da verimli geçti. Bu dönem içinde ihracat gücümüzü de gördük.

Kaç ülkeye ihracatınız var?
Şu an bölgesel olarak 50’den fazla ülkeye ihracat yapıyoruz. Bunların içerisinde Amerika, Kanada, Kolombiya, Afrika, Orta Doğu, Balkanlar ve Avrupa var. Önceliğimiz, ihracatı artırmak. Öte yandan yurt içinde de hedeflediğimiz kurumsal firmalara ulaştık.

Ürünlerinizi nerede görebiliriz?
Üretim yapmaya başlar başlamaz CarrefourSA ile çalışmaya başladık. Ayrıca BİM, A101, UCZ, Bizim Toplu Tüketim, Nezih, Çağrı, Sarıyer Market, Arden Marketleri, Yunus Marketleri, Şok ile çalışıyoruz. Son 2 yıldır bütün benzin istasyonlarındaki soğutucu reyonları bizim fabrikamızda üretiliyor. Belki bizim markamızı göremeyebilirsiniz fakat biz üretiyoruz. Portföyümüzde sayamayacağım kadar market ve kasap var.

Cironuzun ne kadarını ihracat oluşturuyor? Yurt dışındaki pazar paylarınız ne durumda?
Geçtiğimiz yılın cirosunun yüzde 25’ini ihracat oluşturdu. İhracatta çok değişken bir müşteri portföyümüz var. Çok genç bir firmayız. Bu yüzden müşterilerimiz önce denemek istiyor. Bu deneme süreleri nedeniyle portföyümüzde sirkülasyon oluşuyor. Bu yıl hem yurt içi hem yurt dışı portföyümüzü oturtup, yıllık satış planları yapmayı planlıyoruz. Fabrikamızı 3 yıl önce kurduk. 3 yıl öncesinde bütün marketlerin ihtiyaç duyduğu ürünleri çıkarmış, ürün kalitesi anlamında Türkiye’de ilk 5’e oturmuş olduk. Ürünlerimizi Avrupa standartları çerçevesinde üretiyoruz. Firma bünyemizde kurduğumuz laboratuvarda ürünleri önce test ediyor, sonra satışa sunuyoruz. 3 yılda 40 yıllık adım attığımızı düşünüyorum. 5 yıllık şirketiz, 3 yıldır üretim yapıyoruz. Elbette bazı sıkıntılar da yaşadık. Firmamızı kurarken üretim yapmayı planlamıyorduk. Üretim yapan birkaç firma ile partnerlik yapıp, perakende sektöründe müşterimiz olabilecek firmaları belirleyip bunlar arasında köprü oluşturmaktı amacımız. Fakat bu anlamda ticaret farklı yönlere gidiyor. Artık son kullanıcı ile üretici birebir görüşebiliyor. Aradaki köprülerin bir maliyet getirdiği aşikâr... Arkamızda durabilecek bir üretici firma bulamadık maalesef. Sonuç olarak üretim yapmak zorunda kaldık. Ürün gamlarımız tamamlandı, kısmen müşteri portföyümüz oturdu. Ayılık bin metrelik kapasitemiz var. Kapasitemiz yaklaşık yüzde 80 oranında dolu. Önümüzdeki yıllarda hedefimiz üretimde teknolojiyi daha fazla kullanmak. Artık dünyada yapay zekâ, insan gücünün olmadığı üretim rağbet görmeye başladı. Önümüzdeki 10, belki 20 yıl içinde insanla üretimin azalacağını, hatta tükeneceğini düşünüyoruz. Bu anlamda ürünlerimizi bantta ve robotla yapmak istiyoruz. Bununla ilgili fikir alışverişinde bulunduğumuz firmalar, şahıslar var. Önümüzdeki 5-10 yıl içerisindeki eylem planımız bu.

2018 için beklentiniz nedir?
Öncelikli hedefimiz mevcut durumun altına inmemek. Yaptığımız görüşmelerle, şu anda mevcut durumun yüzde 25 üzerine çıkacağımız görünüyor. Geçtiğimiz yıl 3 kat büyümeyi hedeflememiştik aslında. Yüzde 50 büyümeyi hedefliyorduk. Büyümek de farklı beklentiler doğuruyor. Bir sonraki yılın hedeflerini daha da büyütüyor. 90’ı aşkın çalışandan oluşan bir kadromuz var. 25’i beyaz yaka. Yeni bir ürün talebi geldiğinde, maksimum 1 ay içerisinde testleri de tamamlayıp teslim edebiliyoruz. Hız bizim için birinci öncelik. Biz bu işe büyük sermayelerle kalkışmadık. Tamamen tecrübe ile çalıştık. Sermaye büyük olmayınca bu sermayenin karşılığında açıkları kapatmak için hız gerekiyor. Biz açıklarımızı bu sayede kapatabiliyoruz ve tasarladığımız her ürünü 20 yıllık tecrübemiz sayesinde üzerinde çok fazla tadilat yapmadan teslim edebileceğimiz hale getirebiliyoruz. Bu bizim için çok büyük bir avantaj. Yurt dışında daha çok bakir pazarları tercih ediyoruz. Araştırmalarımız genellikle bu yönde. Önümüzdeki yıllarda hedeflerimizden biri de yurt dışı birimleri oluşturmak. Ofis, showroom, depo, tamamen kendi iştiraklerimiz olacak. Avrupa, Amerika, Afrika, Orta Doğu gibi yerlerde bir ofis, bir showroom oluşturmak gibi. Bunun adımlarını da bu yıl içerisinde atmış olacağız.

Yerel marketlerin durumuyla ilgili neler söylersiniz? Bu sektörle ilgili öngörüleriniz neler?
Perakende sektörü tekelleşmeye doğru gidiyor. Eskiden 200 patronun 20 bin tane marketi vardı, şimdi sadece 3 patronun 20 bin marketi var Türkiye’de. Bu da onların elini güçlendiriyor ve yerel zincirlere dezavantaj olarak yansıyor. Takip ettiğim kadarıyla yerel zincirlerde bir düşüş var. Bazı haberleri sizden alıyoruz; kapatanlar, satanlar, batanlar olabiliyor. Bunun yanı sıra yerel zincirlerde tam tersi yenilenen, konsept değiştiren daha spesifik işler yapanlar var. Bunlar göz ardı edilemez. Bugüne kadar yerel zincirlerin birçok organizasyonuna katıldım, birçoğu müşterim oldu; hep konuşuluyor ama son yılları hariç tutarsak, yerel zincirlerin hep ulusalların ne yaptığına bakarak adım attıklarını gözlemliyorum. Bu, onlar için dezavantaj bana göre. Geldiğimiz noktada ulusal market zincirleri ne yerel zincirlere ne de tedarikçilere göz açtırıyor. Biz de bundan etkileniyoruz. Yerellerin kendi stratejilerini oluşturmaları gerekiyor. Yapılan her toplantıda makro - mikro ekonomiden, internet satışlarından, değişik pazarlardan konuşuluyor; sadece planlamadan bahsedilmiyor. Bunların plan dâhilinde yapılması gerekiyor. Sabırlı davranmak, başarıyı getirecektir. Planlama sadece bizim değil, dünyanın sorunu. Her sektörde planlama yapılmalı. Teknolojiye ayak uydurulmalı. 

Öte yandan, kıymetli ortaklarım Harun Keleş ve Sedat Bozdemir'e çıktığımız bu yolda gösterdiği özveri, destek, azim ve yardımlarından dolayı sonsuz teşekkürlerimi sunuyorum.

Özlem ELGÜN HARPUTLUOĞLU

15 Mayıs 2018 Salı
Haberle İlgili Fotoğraflar
Büyütmek için tıklayınız.
"PROSO PROFESYONEL SOĞUTMA" İle İlgili Diğer Haberler
Diğer Haberler