Email:
Şifre:
• Şifremi Unuttum
• Üyelik Başvurusu
Facebook ile Giriş Yap

Perakende sektörü 'Ortakalan'ında buluştu

Haber Arşivime Ekle

Sektörel Değişim Raporu ile Ulusal ve Discount Zincirler Raporu verileri ışığında organize gıda perakendesinin gelişimiyle geleceği interaktif oturumda konuşuldu ve Ortakalan'ın 10'uncu yaşı kutlandı

Türkiye’de sektörel yayıncılığın standartlarını yeniden tanımlayan Ortakalan, organize gıda perakendesi bileşenlerinin birbirleri hakkında doğru hızlı ve güncel, haber ve bilgi almasını sağlama misyonuyla 10’uncu yılına adım attı. 

Bugüne kadar zincir marketlerin fiziki gelişimini düzenli olarak takip edip raporlayan, yerel zincirlerin ticarete atılımından organize perakendeciliğe geçiş süreçlerindeki öykülerini kitaplaştıran, sektördeki satın alma segmentlerini her bir kategori için ayrıntılı şekilde takip edip tüm firmaları güncel şekilde kataloglayan ve yerel zincirlerin gelişim ve gelecekteki hedeflerine dair ayrıntılı raporlar sunan, ekipman ve teknoloji alanındaki ilk İngilizce katalog ve İngilizce günlük yayını sunan, Avrupa'daki Türk girişimcilerinin firmalarını kataloglayıp düzenli haber servisine başlayan Ortakalan, 10'uncu yılında bu çalışmalarına iki yeni ürün daha ekledi.

Sektörel Değişim Raporu, son 7 yılda organize gıda perakendeciliğinde yaşanan satın almalar, sektörden ayrılıklar, hisse devirleri, öne çıkan yatırımlar ve sektörü etkileyen yasal düzenlemeleri her bir yıl için ayrı ayrı şekilde ele alıyor. Bu bilgileri fiziki gelişim verileriyle destekliyor ve geleceğe dair önemli öngörüler sunuyor. Ayrıca perakendecilerin sektörle ilgili gelecek öngörülerine de yer veriyor.

Sektörel Değişim Raporu Sponsorları

Ana sponsorlar: ALTUNBİLEKLER, BAĞDAT BAHARAT, DATACORE, ENPOS, FARK BİLGİ İŞLEM, TİBET.

Destek sponsorları: ADAM POS, BİR YAĞMUR DİZAYN, ECOCOLD, GÖKÇELİK, HÜNKAR, KALEM YAZILIM, MARTEK, RAFYAP.


Ulusal ve Discount Zincirler Raporu ise bu segmentteki market zincirlerinin fiziksel gelişimi, mevcut durumu, yatırım hedeflerini tüm market tiplerine dair kıyaslamalı verilerle hem Türkiye genelinde hem de tüm bölgelerde mercek altına alıyor.

Ulusal ve Discount Zincirler Raporu Sponsorları

Ana sponsorlarADESE, BAĞDAT BAHARAT, DATACORE, ENPOS, FARK BİLGİ İŞLEM, TİBET.

Destek sponsorları: ARSLANOĞLU, EDEN ZİRAİ, EMRE AJANS, MARKETYO, MAVİ BEYAZ, RTP, SEYİDOĞLU, ŞENPİLİÇ.


İlk defa dün İstanbul Crowne Plaza Asia’da sektöre sunulan raporların verileri ışığında, Gıda Perakendecileri Derneği Yönetim Kurulu Üyesi Erdal Tüfekçi moderatörlüğünde, organize gıda perakendesinin gelişimiyle geleceği interaktif oturumda konuşuldu ve Ortakalan'ın 10'uncu yaşı kutlandı.




Toplantının açılış konuşmasında Ortakalan Genel Müdürü Babur Akyol, 10 yıllık gelişim sürecinde emeği ve desteği olan tüm sektör temsilcilerine teşekkürlerini iletti.

Perakendeci, tedarikçi ve sektörel iletişim kuruluşlarının gıda perakendesinin doğru gelişimi adına birlikte çalışmasının önemine vurgu yapan Akyol, Türk perakendecilerinin ve Türkiye'deki markaların yurt dışında, özellikle de Avrupa'da çok önemli konuma gelecek yetkinliğe sahip olduklarını, Ortakalan'ın gelecekteki vizyonunun da bu nihai amaç doğrultusunda sektörün gelişimine katkı sunmak olduğunu belirtti.  

Akyol ayrıca toplantıda yer alması planlanan ancak kısa süre kala gerçekleşen yurt dışı görevlendirmesi nedeniyle katılamayan Türkiye Alışveriş Merkezleri ve Perakendeciler Federasyonu Yönetim Kurulu Başkanı Kubilay Özerkan'ın özel notunu iletti.



Akyol'un ardından Türkiye Perakendeciler Federasyonu Yönetim Kurulu Başkanı Mustafa Altunbilek kürsüye geldi. Ortakalan'ı kurulduğu günden itibaren farklı, yenilikçi ve bilgiye odaklı çalışmalar gerçekleştirdiği için takdir ve tebrik ettiğini belirten Altunbilek şunları iletti;

"TPF olarak, yerel perakendeciliğin yeniden yapılanmasını sağlayarak hem sektörel hem de ulusal tabanda ülkemizin gelişimine katkıda bulunmayı amaçlıyoruz. Sektörümüzün sürdürülebilir büyümesine devam edebilmesi ancak doğru rekabet ve doğru gelişimle olacaktır. Bunun sağlanması adına özellikle sektörün tüm tarafları olarak bir araya gelebilmeli, karşılıklı iletişim kurmalı ve sektörü geliştirmek adına ortak paydalara ulaşımı sağlamak için fikir alışverişinde bulunabilmeliyiz. Yerel perakendeciler olarak PERDER'lerin ve TPF'nin kuruluşundan itibaren kendi aramızdaki iletişimi eskisine nazaran çok daha güçlü bir boyuta taşımayı başardık. Bugün ise burada aramızda ulusal ve discount zincirlerin de pek çok temsilcisi bulunuyor. Ortakalan'ın bu toplantıya katılımla ilgili davetini de özellikle bu çerçevede çok önemli gördüğümü ve burada bulunduğumu belirtmek isterim. Kayıt dışı ekonominin halen maalesef etkili olduğu ülkemizde, organize perakende temsilcilerinin gelişimi birlikte, doğru bir çerçevede sağlamak adına fikir alışverişinde bulunabilmeleri gerekli. Ortakalan'ı bugüne kadar birçok alanda yaptıkları gibi bu konuda da öncü bir adım attıkları için tebrik ediyorum. Devamının gelmesini diliyorum".


Açılış konuşmalarının ardından Ortakalan Genel Yayın Yönetmeni Emre Durdu, Sektörel Değişim Raporu ile Ulusal ve Discount Zincirler Raporu'nun verilerinden hazırlanan bir sunum gerçekleştirdi.

Durdu'nun sunumunda organize gıda perakendesinin 2017 yıl sonu itibariyle mevcut durumu, son 7 yılda sektörde yaşanan satın alma işlemleriyle ilgili veriler, son 7 yılda sektörden çıkan perakende markaları, son 7 yılda ulusal zincirlerin gelişim verileri, son 7 yılda discount zincirlerin gelişim verileri, market tiplerinin 7 yıllık gelişiminin kıyaslamalı verileri ve 31 Aralık 2024 tarihine kadar geçecek 7 yıllık süreçle ilgili sektörel büyüme öngörüleri yer aldı.

Açılış konuşmaları ve raporlarla ilgili sunumun ardından Gıda Perakendecileri Derneği Yönetim Kurulu Üyesi Erdal Tüfekçi moderatörlüğünde "Perakende Geleceğe Bakıyor" başlıklı oturum gerçekleştirildi. Oturumda TPF Yönetim Kurulu Başkanı Mustafa Altunbilek, Adese Genel Müdür Yardımcısı Nurettin Örücü, Groseri Yönetim Kurulu Üyesi Levent Uğurses ve P&G Türkiye Distribütör Operasyonları Satış Direktörü Armağan Sünerli yer aldı.

Tüfekçi, oturum konuklarını sahneye davet etmeden önce 10'uncu yılları nedeniyle Ortakalan Ekibi'ni tebrik ettiğini söyledi ve Ortakalan'ın bir sivil toplum kuruluşu misyonuyla sektörün hafızasını oluşturmak yönünde çalışmalar gerçekleştirdiğini belirtti.

Artık bir klasik haline gelmekte olan "Perakende Geleceğe Bakıyor" oturumlarında üçüncü defa moderatörlük yaptığını hatırlatan Tüfekçi; "Verilerle desteklenen, tamamen gıda perakendesindeki gerçek gündemimize odaklanan ve bütün salonun interaktif şekilde destek verdiği, verimli bir konsept oluşturduk. Her defasında ben de büyük keyif alıyorum ve hep birlikte faydalanıyoruz. Bugün burada bulunan katılımcılara ve değerli oturum konuklarımıza teşekkür ediyorum" dedi.



"Perakende Geleceğe Bakıyor" her zamanki dinamik yapısında, her bir katılımcının belli bir konuda görüşleri dinlenerek ve her konu başlığıyla ilgili o anda salondaki katılımcılardan soruları ve görüşleri alınıp cevaplandırılarak gerçekleştirildi.


Groseri Yönetim Kurulu Üyesi Levent Uğurses

"Türkiye gıda perakendesinde halen yadsınamaz bir bakkal gerçeği var. Onların da kendilerini geliştirmek ve farklılaşmak yolunda önemli adımlar attığını görmekteyiz. Ayrıca son 7 yılda yani orta vadede uzman mağazacılık konseptlerinin hızlı gelişimine tanık olduk. Ayrıca ciddi anlamda toptancı-gross konseptinde yatırımlar görmekteyiz. Elbette discountların bu süreçte çok ciddi bir fiziksel büyümesi oldu. Ben bütün bu yapılara ve formatlara sektörün içinde yer olduğunu, Türkiye gibi ticaret kültürüne sahip bir ülkede herhangi birinin tamamen baskın duruma geleceğini düşünmüyorum. Rekabet hepimizi geliştiren bir unsur. Türkiye'deki yerel zincirler, özellikle 2010 sonrası süreçte Avrupa'daki muadilleriyle bile kıyaslandığında çok önemli bir seviyeye geldi. Bu gelişimi sağlayan ulusal rakiplerimizin sermaye gücü ve discount rakiplerimizin ölçek gücü karşısında gerçekleri görerek, verimliliğe odaklı hareket etmek gerekliliğini fark etmemiz oldu. Gelecekte ise bütün formatlarda özellikle fiziksel mağazacılıkta konseptlerin de birbirine giderek yaklaştığını göreceğiz. Hepimizin önceliği tüketicinin beklentileri ve hepimiz bu beklentileri doğru anlayarak, bunlara uygun şekilde gelişimimizi sürdürmek zorundayız.

Şu anda gelecekle ilgili durumu masaya yatırırken önceliğimiz ise fiziksel mağazacılığın durumunun ne olacağı olmalı. Yeni nesil tüketici, yeni jenerasyon ile birlikte perakendecilikte fiziksel mağazacılığın da geleceği adına son derece çarpıcı değişimler bekleniyor. Bizler gıda perakendesinde olduğumuz için şanslıyız, perakendenin diğer segmentlerine göre halen nefes alacak vaktimiz var. Ancak mutlaka gıda perakendecilerinin de bu değişime uygun adımları atması gerekiyor. Süpermarketlerin müşteriye ulaştığı kanalları internet uygulamaları ile desteklediği bunun yanında stok yönetimi başta olmak üzere tüm süreçlerini e-ticaretteki rakiplerinin verimlilik seviyesine yaklaştırması gerekiyor. Geçtiğimiz yıl stok yönetiminde yapay zeka uygulamalarını verimli kullanmak, robotlarla bu operasyonu gerçekleştirmek yönünde ciddi yatırımlar yaptık. Bugün haklı olarak personel sirkülasyonunu, çalışan kalitesini konuşuyoruz. Sektörümüzdeki en önemli gündem maddemiz ve bunu konuşuyor olmamız zaten gerekli. Ancak 7 yıl sonra belki birçoğumuz depolarımızdaki robotların verimini, yapay zekanın kalifikasyonunu konuşuyor olacağız. Geçmişte bilim kurgu filmlerinde gördüklerimiz bugün bizim sektörel geçeklerimiz ve gerekliliklerimiz haline geliyor.


Gelecekle ilgili öncelikli temennim ise bir Türk perakende markasının Avrupa'da başarı göstermesi ve yaygınlaşmasıdır. Bunu yapabilecek etkinliğe sahip olduğumuza yürekten inanıyorum. Yurt içindeki sert rekabete odaklanmaktan ve biraz da güç birlikleriyle  böyle bir adım atabilecek kültürümüzün zayıf olmasından dolayı bu gerçekleşmedi. Ancak yurt içindeki bu rekabet gerçek anlamda hepimizi çok dinamik ve farklı kılıyor. Kendi sorunlarımızı halledip ortak akılla yurt dışına odaklanabilirsek gerçekten çok başarılı olabileceğimizi düşünüyorum".


Türkiye Perakendeciler Federasyonu Yönetim Kurulu Başkanı Mustafa Altunbilek

"Sektördeki son dönemde rekabet koşullarının değiştiğine tanık olduk. Tüketici tercihlerine göre şekillenen sektörümüzde yeni ihtiyaçları birlikte belirleyebilmek, ‘daha iyisi nasıl mümkün olur?’ sorusunun yanıtını birlikte bulabilmek öncelikli hedefimiz haline geldi.

Daha planlı ve doğru sektörel gelişimi adına resmi makamlarımızın gereken yasal düzenlemeleri gerçekleştirmesini bekliyoruz ve bu konuda yol gösterici olmak adına çalışmalarımız devam edecektir. Bugün sektörümüzün en önemli sorunlarının başında insan kaynağı ve eğitim geliyor. Bildiğiniz üzere müşteri sadakatini çalışanların davranış şekli belirliyor. Yönetim kurulumuz ve PERDER Başkanlarımızın katılımı ile dönemsel olarak yurt dışındaki modelleri de yerinde inceleme fırsatı buluyoruz. Birbirinden değerli akademisyenlerle toplantılar düzenliyoruz. Hemen her sektörde rekabetin gittikçe zorlaştığı günümüzde, sektör ve şirketlerin en önemli gündem maddesi artık verimlilik oldu. Yerel Zincirler de rakiplerinden sıyrılıp var olan konumlarını kuvvetlendirmek, sektörde bir adım önde olmak, fark yaratmak, müşterilerine sağladıkları avantajlarla daha bilinir ve tercih edilir olmak, kârlılıklarını sürdürülebilir kılmak için arayış içindeler. Yerel perakende olarak şunu biliyoruz ki, her gelen yıl bir önceki yıldan daha zor. Bizler ancak bugünümüzü ve geçmişimizi doğru anlayarak ve analiz ederek rekabetçi, daha sürdürülebilir, daha müşteri odaklı, daha personel odaklı olarak geleceğe güvenle bakmaya devam edebiliriz.

Çalışanlarımız bizim en önemli kaynağımız. Gelecekte koltuklarımızı onlara bırakacağız. Her birimiz hem ailelerimizdeki genç bireylere hem de ekiplerimize kattığımız genç profesyonellere güvenmek, onları doğru yönlendirmek ve geliştirmek zorundayız. Biraz yetki verdim ile bu iş olmaz. Yetki vereceksen tam verirsin. Önemli olan gençlerin yetkilerini kullanabilecekleri adil çalışma ortamını sağlamak, onların işi ileri seviyeye taşımak yönündeki fikirlerine değer vermek ve fikirlerini uygulayabilecekleri hareket alanını ve kaynağı sağlamak. Bizim kuşakların bu saatten sonra yapması gereken asıl ve önemli konu bu.

Geçmişte hepimizin yanlışları oldu. Gençlerin fikirlerine değer vermedik, her şeyi kendimizin bildiğini zannettik. İş ortağımız tedarikçilerimiz geldiğinde "firmacı geldi dedik onları kapımızda beklettik, mağaza kapamayı-taşımayı saçma bir şekilde namus meselesi gibi gördük, verimsiz mağazaları bile açık tutmaya çalıştık, stok yönetimi - planogram - erp vb. bilişim uygulamalarının hepsine gereksiz gözüyle baktık, ekipmanı sadece raftan teraziden ibaret sandık.

Bugün ise bu kafada yerel perakendeci parmakla gösterilir sayıda kaldı. Onların da zaten yakın dönemde kalmadığını göreceğiz. Bugün herkes gençleri dinleyip nasıl yeni jenerasyona kendimizi adapte ederiz diye anlamaya çalışıyoruz. Tedarikçilerimiz artık bizim iş ortağımız. Her bir markaya, ürün grubuna performansı nasıl artırırız diye onların fikirlerini alarak zaman ayırmaya gayret ediyoruz. Mağaza açma veya taşıma meselesinde bambaşka bir mantaliteye kavuştuk. Eskiden mağaza kapayan ayıplanırdı, bugün ise verimsiz mağazasını hala açık tutanı garipsiyoruz, hepimiz taşıyabiliyorsan taşı olmuyorsa ısrar etme hemen kapat diyoruz. Ekipman ve teknoloji kullanımında ise her türlü yeniliğe açığız. Eskiden bize gelenleri geri çevirirdik şimdi ise yeni bir uygulama var mı, daha iyi ne olabilir diye bizler kendimiz her kaynağı incelemeye çalışıyoruz.

Bu seviyeye gelmekte geç kaldık mı derseniz elbette daha erken olsaydı iyi olacaktı ama yine de karamsar değiliz. Bu kafaya gelebilmiş olmamız önemli. Şimdi bundan sonrasına bakmak lazım. Her anlamda Türk perakendecileri olarak Avrupa’daki rakiplerimizin bir adım önündeyiz. Biz daha planlı, hareketli ve daha müşteri odaklıyız. Bence, teknolojiyi iyi kullanırsak ve insana yatırım yaparsak 2020’li yıllarda Türkiye'nin yerli perakende markaları olarak güçlü bir şekilde sektörde olacağız.


Adese Genel Müdür Yardımcısı Nurettin Örücü

"Sektörümüz işbirlikleriyle gelişecek. Perakendeciler adına kendi şirketleri sadece kendi ailelerinden veya yönetim ekibinden ibaret değil. Bu devir, bu bakış açısı artık çok geride kaldı. Bizler adına tedarikçilerimiz ve saha çalışanlarımız hem ailemizin bir parçası hem de yönetim ekiplerimizin en önemli unsurları haline geldi. Her kararımızı bu iki unsuru dinleyerek, ön plana alarak vermek durumundayız.

Sektörümüzde şu anda en belirleyici olan ve üzerinde durmamız gereken konunun insan kaynağının gelişimi olduğunu düşünüyorum. Sektörde son 10 yıllık süreçte sivil toplum kuruluşlarının daha aktif bir konuma gelmesinin bu sorunu bir nebze de olsa azaltma yönünde olumlu katkısı oldu. Federasyonların ve derneklerin, eğitimle ilgili devletimiz tarafından sunulan imkânları kendi üyelerine ulaştıran önemli projeleri oldu.  Firmaların da bu konuya bakış açısı gelişti, ayırdığı kaynak arttı. Ancak sektörün kendi içinde bu sorunu aşma yönündeki çabasına karşın özellikle kasiyer, reyon elemanı, satış elemanı gibi mesleklerde sirkülasyon oranı çok yüksek. Bu kategorilerde eğitime ayrılan kaynağın karşılığını almak kolay olmuyor. Üniversitelerin bu meslek gruplarına yönelik eğitim programlarının sayısını artırması çözümün bir parçası olacaktır.

Sektörün geleceğini ele aldığımızda bugün geleneksel kanal içinde yer alan yapıların kaybolacağını düşünmüyorum. Özellikle gıda tarafında şarküteri, kuruyemiş, doğal ürünler, meyve ve sebze gibi pek çok alanda geleneksel yapılar kendilerini değişen şartlara uyumlu hale getirip organize perakendeciliğe geçiş yapacaktır. Sınırlı sayıda kategoriye hakim olup bu kategorilerde uzmanlaşan mağazaların her zaman başarılı olduğunu görüyorum. Bu durum bundan sonra da böyle devam edecektir. Gıda dışı perakendede tekrar yükselişe geçen bir cadde mağazacılığı gerçeği var. Bugün önemli markaların yatırım konusunda ilk tercihi alışveriş merkezlerinden önce doğru lokasyonda cadde mağazaları açmak şeklinde. Buna bağlı olarak alışveriş merkezlerinin de kentsel dönüşüm içinde olduğunu görüyoruz. Klasik konseptlerin yerine sosyal alanları öne çıkaran, kültür ve aktivite merkezlerinin olduğu, yeme içme ve eğlenceye daha çok metrekarenin ayrıldığı alışveriş merkezi yatırımları ön planda. Bu durumun da aynı şekilde devam edeceğini düşünüyorum. Gıda perakendesinde format bazında discountların fiziksel büyümesini bir süre daha hızlı şekilde sürdüreceğini, sonrasında ise bu büyümenin yavaşlayacağını öngörüyorum.

Gelecekte en önemli konu tüketicilere değer oluşturmak. Bunun için ulusal, yerel, discount demeden ortak platformlarda bir araya gelmeliyiz. Bu çerçevede bu toplantının da son derece doğru olduğunu düşünüyorum, tebrik ediyorum. Rekabetten öte hepimiz tüketicilere değer yaratmak konusunda ortak akılla ne yapabiliriz bunu düşünürsek sektörümüz gelişimini sürdürecek ve hepimiz bundan faydalanacağız.



P&G Türkiye Distribütör Operasyonları Satış Direktörü Armağan Sünerli

Dünyanın birçok farklı ülkesindeki perakende pazarını yakından inceliyoruz. Türkiye son derece zor, kendine özgü şartları olan ve özellikle gıda perakendesinde rekabetin çetin olduğu bir ülke. Lokal zincirlerin gösterdiği gelişim çok değerli ve onların etkinliği dünyada örneği olmayan bir seviyede. Ayrıca Levent Bey'in dile getirdiği uzman mağazacılık alanındaki gelişim son derece dikkate değer. Kişisel bakım zincirlerini bir yana koyuyorum son 10 yılda sadece bebek ürünleri satan zincir olmuş perakendeci sayısı bile inanılmaz seviyelere ulaştı. Elbette bu gelişim ve böyle bir yapı hipermarket gibi formatları etkiledi. Ancak ben hipermarketlerin de doğru lokasyon ve doğru hedef kitle çerçevesinde varlığını ve önemini koruyacağını düşünüyorum. Her formata yer var. Süpermarket zincirleri açısından önemli olan perakende markasının kendi müşteri kitlesini, bulunduğu bölgeyi doğru analiz etmesi, ürün portföyünü doğru yönetmesi. Bunu da tedarikçileriyle iletişimini ve işbirliklerini güçlendirerek yapmak zorunda. Bu konuda önemli bir gelişim olduğunu görüyoruz, bundan da son derece memnunuz. Bizler için organize gıda perakendecileri her zaman en önemli ve öncelikli iş ortağı olmayı sürdürecek. Ancak genel anlamda tedarikçiler adına konuşuyorum ne bizim onlara ne de onların bizlere geçmişteki tarzda yaklaşım gösterme lüksü kalmadı. Bugünün şartlarında perakendeci ve tedarikçi masaya oturduğunda; 'bir tarafın sadece kendisinin kazanmaya odaklandığı' bir görüşme olacaksa bu süreçten başarı çıkma şansı yok. Birlikte kazanmak için masaya oturursak ve bu şekilde her bir ürünün performansına birlikte odaklanırsak başarılı olabiliriz.

E-ticaret fiziksel mağazacılığı etkileyecek mi? Evet, etkileyecek. Ancak bitirmeyecek. Öyle olsaydı Amazon'un kendisi gidip fiziksel mağaza açıyor olmazdı. Fiziksel mağazaların yeri her zaman olacak. Türkiye'ye gerçekleştirilen her uluslar arası perakende yatırımı sektöre yeni bir şeyler öğretti. Herkesin dile getirdiği gibi Metro'nun açtığı mağaza pek çok konunun anlaşılmasında ve geliştirilmesinde milat niteliği taşıdı. Amazon ile ilgili bunu düşünüyorum. Onlar da pek çok şey öğretecek. Türkiye'deki perakendecilerde değişen şartları çok hızlı analiz etme ve buna uygun tepkileri verme yeteneği var.


Ortakalan 10'uncu yılını sektörle birlikte kutladı

Oturumun ardından Ortakalan'ın 10'uncu yılı için Sultanlar Grup tarafından özel olarak hazırlanan pastanın kesimi ve kutlama gerçekleştirildi. Günün finalinde ise her iki raporun sponsor firmalarının standlarının yer aldığı fuar bölümünde Ortaktalan'ın doğumgünü pastası ve diğer ikramların olduğu bir resepsiyon gerçekleştirildi.



Ortakalan Özel Haber


10 Mayıs 2018 Perşembe
Haberle İlgili Fotoğraflar
Büyütmek için tıklayınız.
"ORTAKALAN" İle İlgili Diğer Haberler
Diğer Haberler