Email:
Şifre:
• Şifremi Unuttum
• Üyelik Başvurusu
Facebook ile Giriş Yap
Firma Bilgileri
ÖZHAN (Bursa)

NİLÜFER ORGANİZE SAN. BÖLGESİ (NOSAB) 309 SOKAK NO:2 NİLÜFER
Bursa/Nilüfer

Telefon: (224) 411 13 00
Fax: (224) 411 13 09-11

www.ozhan.com.tr

bilgi@ozhan.com.tr

Özhan Marketler Zinciri Genel Müdürü İbrahim Özhan

Haber Arşivime Ekle

Teknoloji ve ekipman kullanımında sektöre öncülük yapan markanın yeni yatırımlarını Özhan Marketler Zinciri Genel Müdürü İbrahim Özhan ile konuştuk

2017 yılını geride bırakıyoruz. Bu seneyi hem Özhan hem sektör adına değerlendirerek başlayalım sohbetimize…
2017’nin ilk iki çeyreği sektör adına olumla geçti diyebilirim. Yaz döneminde durgunluk yaşandı ancak sonbahar ile birlikte tekrar toparlanma oldu. Bizim hedefimiz her sene, yeni açtığımız mağazaları katmadan yani mevcut mağazalarda reel ciro büyümesinde çift haneleri yakalamaktır. Reelde bunu yapabiliyorsanız başarılısınız demektir, biz de bunu istikrarlı şekilde gerçekleştiriyoruz. Ölçümlerimize göre 2017 sonunda da bu hedefi tutturacağımızı görüyoruz.

2018 yılının ilk çeyreği için önemli bir hazırlığınız olduğunu biliyorum. Bu konuda bilgi verir misiniz?
Perakendecilik detaylara her zamankinden daha fazla önem verilmesi gereken bir iş kolu haline geldi. Özhan, bunun bilincinde ve teknolojiyi süreçlerin her kademesinde en verimli şekilde uygulamak için yoğun çaba gösteren bir marka. Daha önceki röportajlarımızda bahsettiğimiz birçok farklı uygulamayla sektörde teknoloji kullanımında ön sıralarda yer alıyoruz. Ancak her zaman için daha iyi ne yapabiliriz felsefemizi koruyoruz çünkü teknoloji asla “yaptım, bitti” denilebilecek bir konu değil. 2018’in başı itibariyle de ilk denemelere başlayacağımız bir planogram sistemi kurduk. Demo mağazamızda şu an çalışmalara başlandı. Raf yönetimini ve ürün yönetimini olabilecek en verimli şekilde ele almamızı sağlayacak bir sistem olacak.

B2B ile ilgili daha önceki çalışmalarınızda özellikle tedarikçilerle iş ortağı mantalitesini tam uygulamanın öneminden bahsetmiştiniz. Bu yeniliğin iş ortakları ile çalışmalarınızda katkıları ne yönde olacak?
Raflarımızda ürünleri bulunan firmaları “tedarikçi” olarak değil “iş ortağı” olarak tanımlamamız ve buna uygun şekilde çalışmamız gerekli. Ancak bu şekilde yerel zincirler olarak geleceğe sağlam adımlarla ilerleyebiliriz. Bu konuyu artık herkes dile getiriyor ama dile getirmekle de olmaz, bunun altyapısını da oluşturmak lazım. B2B ile ilgili çok yoğun çalışmalar yaptık. Sektör ortalamasına göre ileri düzeydeyiz, bunu iş ortaklarımızdan da duyuyoruz. Ancak biz daha iyisini hedefliyoruz. Yeni uygulamamız ile iş ortaklarımızla onların ürünlerini en iyi şekilde nasıl rafta konumlandıracaklarını, her mağazanın kendi dinamiklerine göre birlikte belirleyeceğiz. Örnek veriyorum, normalde baktığınız zaman bugün sıvı deterjan satışları yüzde 50’lerin üzerine çıkmaya başladı ama bazı mağazalarımızda halen yüzde 90 toz deterjan satılıyor. O mağazada sıvı deterjanda ısrar etmekle gereksiz yere ürün stoklanmış oluyor hem de satılabilecek olan ürünlere de imkân tanınmamış oluyor.
Her mağazada her rafın, çok farklı parametrelerde ayrı ayrı yönetilmesi gerekli… O dönem için o mağazada kârlılık istiyorsak ona göre hamle yapılması, çeşitliliğe oynuyorsak ona göre hamle yapılması, belli bir ürünün satışını artırmak istiyorsak ona göre hamle yapılması gerekli. Neyi, niye amaçladığını iş ortağımız firmalarla, sistem üzerinde birlikte çalışarak yaptığımızda her algoritma için ortaya son derece başarılı sonuçlar çıkıyor. Tüm satın alma süreçleri de buna uygun şekilde gerçekleştirilecek.


Ekipman konusunda yenilikler oldu mu yakın dönemde?
Yazarkasa tebliği değişti ve zorunluluk kalktı biliyorsunuz ancak biz başlamışken bitirelim dedik ve tüm yazarkasalarımız yeni nesil olarak değişti. Bununla birlikte arka planda promosyonları yöneten yazılımlarda çok önemli yenilemeler ekledik.

Ayrıca güvenlik ve müşteri memnuniyetini birlikte ele alan önemli bir yatırım daha gerçekleştirdik. Fark Bilgisayar ile bir çalışma yaptık. Kasalarda kamera takip sistemi oluşturduk ve yapılan her işlemi video görüntüsü alarak denetlenebilir hale getirdik.

Bunu uygulayan var mı Türkiye’de Özhan dışında?
Bildiğimiz kadarıyla biz ilkiz. ABD ve Avrupa’da uygulamaları var. İlk denemesini geçtiğimiz günlerde mağazamızda yaptık ve gayet olumlu sonuçlar da almaya başladık. Kasaların işlem yapılmadan açılmasını veya iptalleri görebiliyoruz. Hem görüntü hem ses kaydı alınıyor böylece müşteri ile yaşanan diyaloğu da takip edebiliyoruz.

EattoApp konusunda çalışmalar nasıl ilerliyor? Geleceğe dair hedefler neler?
Google ve AppleStore’dan cep telefonlarına ücretsiz indirilen EattoApp yapılmak istenen bir yemeğin tarifini sunarken, seçilen tarifin içeriğini alışveriş listesine ve istenirse de siparişe dönüştürebilen, aynı zamanda kullanıcıların kendi tariflerini paylaşabildiği, en çok beğeni alan ve listelenen tariflerin ödül aldığı sosyal bir uygulama. Fonksiyonlarıyla  her yaştan ve sosyal gruptan kullanıcılarının her gün hayatlarının bir parçası olarak yaptıkları planlama, iletişim kurma, sosyalleşme, eğlenme ve keyif alma ihtiyaçlarına çözüm sunarak sosyal hayatın merkezinde olmayı hedefliyor.

Uygulamaya son olarak dünyadaki veya Türkiye’deki şeflerin günlük olarak paylaşmış oldukları yemek tariflerinin listesini de ekledik. Kullanıcıların bu yemek tariflerinden deneyimleme yapabilip, kendileri bunu evde tecrübe edebilecekleri bir platform haline getirdik. Üç dille yayınlanıyor şu an, Türkçe, İngilizce, Almanca olarak. Yakında Arapçası da yayında olacak.

Orta Doğu da insanlar, Türk yemeklerini kendi dillerinde deneyimleme şanslına kavuşmuş oluyor. İtalyan, İngiliz, Alman yemeklerini de Türkçe olarak bizlerin deneyimleme şansı oldu.

Özhan olarak bu projeyi yatırımcı olarak desteklemenin dışında e-ticaret tarafımızın gelişmesi yönünde de devreye alıyor olacağız. Bildiğiniz gibi iki yıldan beri “bursalimarketim.com” sitemizde e-ticaret faaliyetlerimiz sürüyor. EattoApp uygulamasında Bursa’daki kullanıcıların tarifleri deneme noktasında ihtiyaçlarını karşılamak üzere sitemizle entegrasyonu sağlandı.

Uygulama henüz çok yeni olmasına karşın Türkiye’deki önde gelen FMCG firmalarının da yoğun ilgisi ve içinde yer alma talepleri oldu. Bu projeyle ilgili şunu söyleyebilirim, dünyadaki tüm mutfak kültürlerinin birbirine entegre olduğu, iletişimin çok farklı bir boyuta geldiği günümüzde son derece özgün bir fikir ve özgün bir uygulama oldu. Biz hemen, çok kısa vadede çok şeyler beklemiyoruz ancak uzun vadede dünya çapında ses getireceğini düşünüyorum.

Sektörün gündemindeki iki konuyla ilgili düşüncelerinizi öğrenmek isterim. Öncelikle sebze meyve için 1 Ocak 2019’da başlaması planlanan paketleme ile ilgili yasal düzenlemeleri değerlendirir misiniz?
Fire oranlarının azaltılması yönündeki çalışmaların tamamına sıcak bakmakla birlikte bu yasal düzenlemenin uygulanmasının problemli olacağını düşünüyorum. . Benim uzun yıllar yaptığım ve hala yapmaya devam ettiğim sebze-meyve alımlarıyla ilgili şöyle şeyler söyleyebilirim; daha tarlada ürünlerin belli bir ambalaj içerisine girmesi konusunda hemfikirim. Yani bu kasalama olabilir, boylama olabilir… TSE tarafından kesinlikle ama kesinlikle standardizasyon çalışmalarının yapılması gerekiyor. Her bölgede ürün spektleri değişiyor, önce bunların standart altına alınması sonrasında ürünün tarlada doğru şekilde denetlenmesi gerekli.

Örneğin Bursa’da gece üçte halde satış başlıyor… O karanlıkta, o yorgunlukta, siz yüz kasa domates almaya çalışıyorsunuz. Kasanın içinde ebatlar, renk tonları birbirini tutsun diye öyle bir ortamda inanılmaz bir çaba göstermek zorunda kalıyoruz. Bu hiç kolay bir süreç değil. Biz röportajın başından bu yana anlattığımız gibi her sürecimize inanılmaz bir teknoloji yatırımı yapıyoruz ama gelgelim domates almak için hale gittiğimizde ortam bu. Önce şu sürecin doğru hale getirilmesi gerekli.

İşin tarla ve haller boyutunda gerçekten doğru, hızlı, güvenilir bir sistem getirilmeyip direkt organize perakendecilere ürünü paketli sat demek bir çözüm olmaz. Perakendeciler bu işin son halkası. Kaldı ki diyelim tarladan rafa bütün sistem düzgün hale getirildi, semt pazarları ve sokak tezgahları nasıl denetlenecek? Bu konuda da tatmin edici bir açıklama yapılmadı. Bütün süreçler ve denetimler doğru planlandıktan sonra perakendecilerin yasal düzenlemelere uyumu son derece hızlı gerçekleşir. Bu konuda en tecrübeli ve altyapı olarak en hazır kesim bizleriz. Ancak önce diğer sorunların halledilmesi gerekli.

Et konusundaki gelişmeleri değerlendirir misiniz?
İthal ete, kısa vadeli bir çözüm olarak karşı değilim. Pazardaki fiyatları kontrol altına almak adına eğer bu süreçte hayvancılık politikalarını daha doğru uygulamak ve yerel üretimi desteklemek adına da çalışmalar aynı anda yapılacaksa uygulanması doğru. Ancak dediğimiz gibi bu geçici bir çözümdür.

Öte yandan bunun haksız rekabeti yol açar şekilde sadece iki discount zincire verilmesinin pek şık olmadığını düşünüyorum. Fiyat regülasyonunu çok hızlı sağlamak istedikleri için aceleye getirip bunun yapıldığına inanmak istiyoruz ve bundan sonraki ithal et alımlarında ülkemiz için büyük bir istihdam ve kayıtlı ekonomi yaratan yerli süpermarket zincirlerinin de dahil edileceğini temenni ediyoruz.

2018 yılı ile ilgili beklentileriniz ve öngörülerinizi öğrenebilir miyiz?
Sektördeki rekabet şartlarının daha da sertleşeceğini ve discountların baskısının daha da artacağını hepimiz bilmeliyiz. Son dönemde sektörün çok önemli bir markasında yaşanan üzücü gelişmeler oldu. Bu dönemin onlar adına tedarikçi firmaları da minimum yaralayacak şekilde atlatılması, tüm sektör açısından çok önemli olacaktır. 2017 yılı, 2016 yılına göre siyasi gelişmelerde daha stabil ve normalleşmenin olduğu bir yıl oldu. Bunun etkisi perakendeye olumlu yansıdı. Diliyoruz 2018 yılı da bu açıdan daha istikrarlı geçecektir ve bu istikrar sektörün yatırım planlarına da yansıyacaktır. Bu çerçevede yoğun siyasi gündem içinde fırsat bulunamayan doğru yasal düzenlemelerin gündeme tekrar gelmesi ve eksiklikleri olan yeni yasal düzenlemelerin de tekrar ele alınacağını temenni ediyoruz. Tüm sektöre başarılı bir yıl diliyoruz. 

Ortakalan Özel Haber

30 Kasım 2017 Perşembe
Haberle İlgili Fotoğraflar
Büyütmek için tıklayınız.
"ÖZHAN (Bursa)" İle İlgili Diğer Haberler
Diğer Haberler