Email:
Şifre:
• Şifremi Unuttum
• Üyelik Başvurusu
Facebook ile Giriş Yap
Firma Bilgileri
BAŞDAŞ MARKET (İzmir)

FATİH MAH. 1209 SOKAK NO:2 SARNIÇ KASABASI
İzmir/Gaziemir

Telefon: (232) 281 41 81
Fax: (232) 501 30 17

www.basdasmarket.com

info@basdasmarket.com

Başdaş Yönetim Kurulu Başkanı Feyzi Başdaş

Haber Arşivime Ekle

Son dönemde önemli yatırımlar gerçekleştiren Başdaş'ın Yönetim Kurulu Başkanı Feyzi Başdaş ile sohbet ettik

Öncelikle Aydın yatırımlarını konuşarak başlayalım. Yeni bir kente açılmaya karar verme süreci ve sonrasını anlatır mısınız?
Aydın çok uzun süredir aklımda vardı. İzmir’e konum olarak yakın, süpermarketçilik konusunda da fırsatları ve boşluğu olan bir kent. Ancak orada 20 şubeli ve Aydın’ın büyüğü olan Halk Market ile eskiye dayalı bir dostluğumuz vardı. Bir dönem çok niyetlenmeme rağmen onları da o dönem etkilememek için vazgeçtim. Sonrasında biliyorsunuz Halk Market satıldı. Tekrar yer bakmaya başladım ancak bu defa da daha önceki kadar uygun fırsatları hemen bulamadım. Tekrar vazgeçip başka yatırımlara yoğunlaşmışken bu sene bir satın alma fırsatı oluştu. Bunu değerlendirmek istedim ve 6 şube ile birden Aydın’a giriş yapmış olduk. Uzun süredir aklımda olduğu ve hayata geçirdiğim için mutluyum, umarım hayırlısı olur.
 
Aydın’da büyüme hedefi var mı?
2018 sonuna kadar Aydın’da 10 şubeye ulaşmayı istiyoruz. Uygun yer arayışlarımız sürüyor.

İzmir’de tanınan bir markasınız. Aydın’da tüketicinin tepkisi nasıl oldu?
Benimsenmek konusunda hiçbir sıkıntı yaşamadık. Bize turuncu market dediler logomuz ve kullandığımız renklerden dolayı. Çok sıcak bir ilgiyle karşılandık. Aydın ile ilgili tek sıkıntımız çalışan konusunda oldu. Biz İzmir’de yazın personeli tutmak konusunda sıkıntı çekiyoruz. Bunu sadece biz değil bütün İzmir marketleri yaşar. İzmir insanı rahattır. Kışın genç bir elemanı işe alırız, yaz geldi mi çalışmak istemez, kışın kazandığıyla yazın gezeyim, tozayım derdine düşer. Ben bu Aydın’da olmaz zannediyordum, Aydın İzmir’in iki katı çıktı. Yazın kimse çalışmak istemiyor. Bunu aşmak zamanımızı aldı.

Genel olarak İK konusunda neler yapıyorsunuz sıkıntıları aşmak için?
Biz İşkur eğitimlerinden en aktif faydalanan perakende firmalarından biriyiz. Son derece yoğun takip ediyoruz ve hem eğitim hem de maliyetler anlamında İşkur programlarının yararlarını görüyoruz. Aydın’da da bize çok faydası oldu bu süreçteki eleman eksiklerimizi tamamlarken.

Bunun yanı sıra kendi eğitim salonumuzda düzenli olarak hem iç eğitmenlerimizin hem danışmanlık firmalarından aldığımız eğitimleri sürüyor. TPF ve PERDER’in programlarına katılıyoruz, tedarikçi eğitimleri oluyor. Eğitimle ilgili her imkanı, her fırsatı mutlaka değerlendiriyoruz. Sirkülasyonun makul seviyede kalması ve aidiyet duygusunun artması için eğitimin çok önemli bir faktör olduğunu düşünüyorum.

İnşaat alanında önemli bir yatırım planlıyordunuz. Bu konuda bilgi alabilir miyiz?
Sizinle hazırladığınız raporun anket bölümleri için konuştuğumuzda öncelikli olan yatırım oydu. İnşaat projesi çizildi, Torbalı’da arsalar da alınmıştı. Son derece büyük bir konut projesi olacak. Fakat ben 2017 yılına girerken ailemizin diğer üyeleri ile konuşup perakendede büyümek yönünde onları ikna ettim. ‘Bu sene herkes duracak, fırsat bu fırsat’ dedim. Onların isteği inşaatta ilerlemekti ama ben ısrar ettim. Sonrasında da yılın başından beri 13 mağaza açtık. Bu çok önemli bir büyüme hamlesi oldu bizim adımıza. İnşaat ile ilgili 2018’de tekrar harekete geçeceğiz, her şeyi hazır ama kaynakları bu sene için perakendede kullandık. Hazır olduğumuzda onu da bitireceğiz inşallah.

Lojistik ve diğer operasyonel konularda yeni yatırımlardan bahseder misiniz?
Bizim şu andaki lojistik merkezimiz konum olarak iyi bir yerde. İzmir’in yanı sıra Aydın’a da hakim olmamızı sağlıyor. Ancak fiziki olarak biz onu yaparken 25 mağazaya kadar planlamıştık. Alan olarak öyle denk gelmişti. Son bir yıldaki büyümemiz ve yeni hedeflerimiz doğrultusunda mevcut lojistik ve idari merkezin çok yakınında 5 bin metrekarelik yeni bir depo yatırımı daha yaptık. Ayrıca Antalya Büyükşehir Belediyesi'nin Sahilkent'te yaptırdığı yeni meyve sebze halinde kendi ofisimizi ve ürünün işlenip kasalanması için kendi cep depomuzu ve orada çalışacak ekibimizi oluşturduk. Et ve şarküteri grubu için de bir yatırım gerçekleştirdik. Lojistik tesisimize yeni makine alımları yaptık. Böylece karkas etin parçalanması, işlenmesi ve paketlenmesi ile peynirin paketlenmesi işlemlerini merkezi sisteme aldık. Bizi tanıyanların bildiği gibi biz hiçbir işimizi banka kredisiyle yapmıyoruz. Bu tip yatırımların tamamı bizde öz sermayedir. Paramız ne kadarsa o kadar harcarız.

Son birkaç yılda teknoloji anlamında pek çok yenilenme gerçekleştirdiğinizi biliyoruz. Bunlardan bahseder misiniz?
Bütün mağazaları Led aydınlatmaya geçirdik. İlk planda ciddi bir maliyet olsa da sonrasında kendi parasını amorti eden ve kısa süre içinde de kazandıran, mantıklı bir yatırım olduğu için bütün arkadaşlara tavsiye ederim. Yazılımımızı yeniledik. Üzerinde uzun süre çalıştık. Donanım tarafında da çok fazla yenileme yaptık. Teknoloji anlamında elimizde kaynak olduğu sürece her türlü yeniliğe açığız. Lojistik, teknoloji ve eğitimde kendini kapatan, yatırıma açık olmayan bir perakendecinin başarılı olma şansının sıfır olduğunu çok net biliyoruz, sektörün önemli bir bölümünün de bunların farkına vardığını düşünüyorum. Yalnız buradaki önemli konu gücünden fazla açılmamaktır. Yatırıma açık olmak önemli ama bunu banka kredisi ile yapınca maalesef kötü sonuçları olduğunu görüyoruz. Başdaş olarak bu anlamda yatırımlarımızda öz kaynak kullanmaya dikkat ediyoruz.

Sizin  uzmanlık alanınız sebze meyve. Bunun Başdaş raflarına yansıması nasıl oluyor?
Meyve sebze kolay bir şey değil. Hasat döneminde, Eylül ve Ekim aylarında, hatta Ağustos’un ortasında başlayıp Kasım’a kadar aşağı yukarı haftada iki tane il geziyorum. Köylere giriyorum, çıkıyorum. Bir yerden soğan bakıyorum, bir yerden patates bakıyorum, bir yerden elma bakıyorum. Ekip var, ekip çalışıyor ama sonuçta son noktayı benim koymam lazım çünkü bu iş tecrübe ve uzmanlık gerektiriyor. Benim mesleğim bu, ben meyve sebzeden geldim. Yıllarımı verdim bu işe. Ben mandalinanın, elmanın en güzelini herkesten önce gidip yerinden alıyorum. Tabi ki bu çok büyük fark yaratan bir konu… Başdaş’ın müşterisi en taze, en kaliteli sebze-meyveyi almak için bize gelir, onun yanında da diğer alışverişini yapar.


Peki sebze meyvede yaşanan gelişmeler ve yeni yasal düzenlemeler hakkında ne düşünüyorsunuz?
Hükümetimizi geçmişten bugüne desteklemekle beraber son yıllarda perakendeyi ilgilendiren yasalarda arka arkaya pek çok yanlışlık yaptıklarını da kabul etmek gerekli… Şu anda ne tarlada, ne halde böyle bir yasayı uygulayacak altyapı hazır değil. Hadi uygulandı semt pazarları, manavlar, sokak tezgahları ne olacak? Açık ve net konuşmak gerekirse bu düzenlemenin, yerel marketlerin sebze meyvedeki başarısını normal şartlarda durduramayacağını gören discountların kulisiyle olduğunu düşünüyorum. Her şeyi pakete sokup şartları eşitlemeye çalışıyorlar. Bunu durdurmak gerekli, her istediklerini yapabileceklerini zannediyorlar.

İzmir perakendesinden önce Tansaş gitti şimdi Kipa'nın da marka olarak sektörden ayrılma ihtimali kuvvetli gözüküyor. Siz bu sürecin yereller adına işe yaradığını düşünüyor musunuz?
Her iki marka da İzmir çıkışlı ve özellikle bu bölgede güçlü markalardı. Tabi ki Migros’un Tansaş gibi bir markayı kaldırması hem şaşırttı hem de yerel marketler adına olumlu oldu. Kipa ile ilgili durum net değil ama onların da Migros olacağı söyleniyor. Ben açıkçası olmasını isterim. Kipa, özellikle İzmir'de yerellerle olan rekabetinde hem halkın bu markaya bakış açısı nedeniyle hem de bölgeyi iyi tanıdığı için yerel gibi hareket edebiliyordu. Migros önemli bir marka ama nihayetinde halk tarafından Kipa gibi İzmir markası olarak algılanmayacaktır. Ben tabela dönüşümü olmasını isterim.

2018 ile ilgili hedef ve öngörülerinizi öğrenebilir miyiz?
2017 yılında yeni yatırımları da hesaba katarak toplamda yüzde 100 ciro büyümesi hedefiyle yola çıkmıştık. Buna yaklaşık olarak başardık.  2018 yılı için yine bu senekine yakın sayıda yani yaklaşık 10 adet mağaza açmak istiyoruz. Ciro hedefimiz de benzer olacak yani yeni mağazalarla yüzde yüz hedefleyeceğiz. Tabi ki bu sene, inşaatla ilgili yarım kalan yatırımızı da gerçekleştirmek istiyoruz. Bu tempo içinde mağaza açma hedefleri de tutar mı, buna oluşacak fırsatlara göre bakacağız.

Sektöre iletmek istediğiniz mesajlar var mı?
Ben bu işi para kazanmak için yapmıyorum. Bunu samimiyetle söylüyorum, İzmir’de bugün çok daha fazla kazanabileceğim alanlar var. Çünkü İzmir’in çevresinde bir sürü yazlık yer var. Mesela inşaatta çok ciddi bir çevremiz ve çok fazla imkanlarımız var. Bu işi yapmasam ben çok daha fazla para kazanabilirim. Hem para, hem zaman hem enerjimi harcıyorum perakendeye. Bunu neden yapıyorum? Biz meydanı boş bırakırsak, piyasa iki ulusalın raflarına ve 3 tane discountun yaptırdığı PL üretime kalırsa bu üreticilerin hepsi batacak. Bunu tüm samimiyetimle söylüyorum ki biraz gerçekleri görsünler, yerel zincirlere ona göre destek olsunlar. Onlar için mücadele ettiğimizi görmeleri gerekli. 

Ortakalan Özel Haber

05 Ocak 2018 Cuma
Haberle İlgili Fotoğraflar
Büyütmek için tıklayınız.
"BAŞDAŞ MARKET (İzmir)" İle İlgili Diğer Haberler
Diğer Haberler