Email:
Şifre:
• Şifremi Unuttum
• Üyelik Başvurusu
Facebook ile Giriş Yap
Firma Bilgileri
ALTUN MARKET (İstanbul)

CEMAL ULUSOY CAD. BASIN EKSPRES YOLU NO: 27/1
İstanbul (Avrupa)/Küçükçekmece

Telefon: (212) 653 53 63
Fax: (212) 653 15 25

www.altunmarket.com

destek@altunmarket.com

Altun Market Yönetim Kurulu Başkanı Aydın Altun

Haber Arşivime Ekle

2018’i yatırım yılı olarak değerlendiren ve ilk 6 ayda 3 yeni mağaza açan Altun Market'in Yönetim Kurulu Başkanı Aydın Altun ile sohbet ettik

Öncelikle bu senenin ilk yarısını Altun Market açısından değerlendirir misiniz?
Yeni mağaza yatırımlarında sektörde son dönemde büyük bir durgunluk olmasına rağmen biz bu seneyi yatırım yılımız olarak değerlendirmeye karar verdik ve ilk 6 ayda 3 yeni mağaza açtık. Kısa süre içinde Halkalı Atakent’te bir mağaza daha açacağız. Satış hedefleriyle ilgili değerlendirdiğimizde ise başarılı bir dönem geçirdik. Bunun da en önemli nedeni yemek çeklerindeki oranların aşağı çekilmesi oldu. Yüzde 10’lara kadar çıkan komisyon oranlarında üst sınır yüzde 6’ya çekildi. Hükümetin aldığı bu karar özellikle karlılık anlamında bize çok olumlu yansıdı.

Komisyon oranlarının düşmesi uzun vadede şirketlerin yemek çeki kullanımını azaltabilir mi? Böyle bir risk görüyor musunuz?
Böyle bir gelişmenin olabileceği söyleniyor ancak bu uygulama mademki var o zaman bu konuyla ilgili tüm tarafların kazanabildiği bir sistem olmalı. Şu anda getirilen kararla belirlenen üst sınırın mantıklı olduğunu düşünüyorum çünkü zaten olması gerekenin çok üzerine çıkmıştı. Bu şekilde yemek çekine dâhil olan restoranlar ve marketlerin de kazanma şansı oluştu. İlk planda belli oranda vazgeçen olabilir ama uzun vadede şirketlerin kullanmaya devam edeceğini düşünüyorum. 

Altun Market’in geçmişten bugüne gelişiminden bahseder misiniz?
Ticarette 25 yılı aşkın tecrübemiz var. Van’da toptancılık ile başladık sonrasında ise 2001’de İstanbul’a geldim. Ağabeyim zaten buradaydı ve ticaretin içindeydi. 2002 yılından itibaren de İstanbul’da perakendecilik sektöründe gelişimimizi sürdürüyoruz.

Peki, bu süreç içerisinde perakendecilikte neler değişti, rekabet şartları nasıl gelişti?
Genel anlamda hızlı tüketim sektöründe büyük bir değişim yaşandı. Kola, dondurma gibi ürünler lüks tüketimden temel tüketim maddesi haline geldi. Orta veya küçük ölçekli işletmelerin hem üretim kapasitesi hem de üretim standartları gelişti. Raflardaki ürünlerin toplam kalitesi birbirine yakın düzeye geldi. Dağıtım ağları son derece gelişti, klasik toptancılık devri kapandı. Sektör yapısal anlamda önemli bir gelişim göstermiş olmasına rağmen para kazanmak, karlılık geçmişe oranla çok daha zor hale geldi. Rekabetin artmasının yanı sıra hem maliyetler arttı hem de gıda perakendecilerinin satış kanallarından pay alan diğer kanallar gelişti. Örneğin ev dışı tüketim pazarı her yıl katlanarak büyüyor, hane başına düşen nüfus her geçen gün azalıyor. Değişen tüketici profiliyle birlikte çok yüklü miktarda alışveriş yapma oranı da azaldı. Bu değişimler ilk önce hipermarket formatını vurdu ve büyük bir kan kaybı yaşadılar. Gelecekte de gıda perakendesindeki gelişimin süpermarketler, discountlar ve EDT’nin gelişimiyle birlikte önü açık bir pazar haline gelen gross formatlı marketler arasında süreceğini düşünüyorum.

Mağaza yatırımlarında lokasyon kriterlerinizi nasıl belirliyorsunuz? Yeni bölgelerle ilgili hedefiniz var mı?
Lojistik merkezimiz Halkalı Basın Ekspres’te, 5 bin metrekare kapalı alanda konumlandırılmış durumda. Bu lokasyonu özellikle bu şekilde seçtik ve önemli avantajını gördük. İstanbul’un Avrupa Yakası’nın büyük bir bölümüne ve Trakya tarafına doğru açılım yapabilmemizi sağlıyor. Bizim Küçükçekmece, Bahçelievler ve Esenyurt’ta da mağazalarımız var bunun yanı sıra Çapa, Fındıkzade gibi tarihi semtlerde de mağazalarımız var. Farklı bölge olarak Anadolu Yakası’na da bir dönem geçiş yaptık, 3 şube açtık ve gayet iyi cirolar da yaptık ancak İstanbul özellikle trafik anlamında zorlayıcı bir kent. Operasyonun başarılı olması için oraya da bir lojistik merkezi gerekliydi ancak o kadar dağılmak yerine zaten merkezi bir noktada olan lojistik merkezimiz ile daha başarılı olacağımız bölgeye odaklanmanın doğru olduğunu gördük ve o mağazaları Mopaş’a devrederek Anadolu Yakası’ndan çıktık. Tekrar Anadolu Yakası’nı düşünmüyoruz. Bu sene ise Trakya açılımı gerçekleştirdik, açtığımız yeni 3 şubenin 2’si Trakya’da. Aldığımız sonuçlara göre Trakya tarafına doğru yatırımlarımız sürebilir, bunu değerlendireceğiz. 

Taze ürün gruplarında üretim yatırımı veya özel markalı ürün konusunda bir yatırım veya yatırım hedefiniz bulunuyor mu?
Her alanda işbirliği gerçekleştirmeye uygun çok sayıda kendi konusunda uzman tedarikçi firma var. Pazarın bu yapısı içinde kendimiz üretim yapmayı verimli bulmuyoruz. Özel markada ise zaten discount ölçeği olmadan başarı sağlamak mümkün değil bu açıdan planlarımız içinde yok.

Ekipman ve teknoloji yatırımlarınızda kriterleriniz nelerdir?
İlk günden itibaren bir ekipmanın en fazla 5 yıl içinde yenilemesi mutlaka yapılıyor. Bu periyot pazardaki yerel marketlerin yenileme sürelerinin çok altında. Sağlamlık ve kaliteyi fiyatın önünde tutmaya çalışıyoruz. Ayrıca tabi ki özellikle son yıllardaki kriterimiz enerji tasarrufu. Soğutma ve aydınlatma gibi pek çok kategoride bu yönde yenileme çalışmaları gerçekleştirdik ve ekipman alımlarımızda enerji tasarrufuna dikkat ediyoruz.

Çalışan kalıcılığı ve kalitesi için neler yapıyorsunuz?
Etkin bir pirim sistemimiz var. Mağazaların hedefleri var, karlılık oranlarına ve müşteri memnuniyetine bakıyoruz. Ödüllendirmelerimizi buna göre yapıyoruz. Çalışanlarımızla karşılıklı memnuniyet içerisindeyiz. Buna rağmen tabi ki personel sirkülasyonu sektörde yüksek. Perakendeciliğin şartlarıyla ilgili problem var, biz ne yaparsak yapalım sonuçta çalışanlar belli bir yaşa geldiğinde hafta sonu tatili olan bir iş istiyor. Bu konuyla ilgili yasal düzenleme olmadıkça özellikle saha personelinde çok uzun süreli çalışanlarımızın olması sektörün geneli için mümkün değil.

Discountların sektöre etkisi ve yerel marketlerin bu rekabette yapması gerekenlerle ilgili düşünceleriniz nelerdir?
Discountların ne kadar büyüdüğü ve tüm pazarı etkilediği gerçeği zaten açık. Bununla ilgili şikâyet etmenin anlamı yok. Bizim yereller olarak onlara karşı avantajlarımız hizmet kalitesi ve taze ürün gruplarındaki çeşitlilik. Bunlarda başarımızı sürdürüp stok ve maliyet yönetimini de geçmiş yıllara göre çok üst seviyede yapmalıyız.

Maliyetler artarken verimliliği korumak sizce nasıl mümkün olabilir?
Öncelikle teknolojinin verdiği imkânlarla maliyetleri olabildiğince kontrol almak gerekli… Ancak bunu bir yere kadar yapabiliyorsunuz. Asıl olarak bundan sonra süpermarketler için en önemli konu raflarındaki ürünlerin performansına odaklanmak. Tedarikçiden bedel almak için rafa her ürünü koymak gibi bir anlayış kesinlikle olmamalı. Buna çok dikkat ediyoruz. Rafımızı gereksiz sayıda barkodla doldurmuyoruz. Performansı olan, yönetebileceğimiz sayıda barkodla ve başarılı ürünlerle çalışmaya özellikle önem veriyoruz. Satışları ölçüp tedarikçilerle konuşuyoruz, karşılıklı olarak çözüm arıyoruz. Eğer olmayacaksa rafımızda daha fazla tutmuyoruz. Ben marketçiliği küçük bir bebeğe benzetirim. Ağlar ama derdini söyleyemez. Derdini sen bulmalısın. İlk ağladığında derdini bulup çözersen sorun yok ama çözmezsen yara büyüyüp kangrene dönüyor sonra geri dönüşü olmuyor.  Bunun için işin her ayrıntısına önem vermemiz gerekli.

Altun Market’in geleceğiyle ilgili düşünceleriniz neler?
Ölçülü bir büyümeyle gelişimimizi sürdürüp işimizi başarılı bir şekilde yeni kuşaklara devretmek istiyoruz. Hedefimiz bu, her yerel zincirin de hedefi bu olmalı. Yerel markaların kalıcı olması pazardaki birçok firmanın da varlığını sürdürmesi açısından önemli.

Emre DURDU


30 Temmuz 2018 Pazartesi
Haberle İlgili Fotoğraflar
Büyütmek için tıklayınız.
"ALTUN MARKET (İstanbul)" İle İlgili Diğer Haberler
Diğer Haberler