Email:
Şifre:
• Şifremi Unuttum
• Üyelik Başvurusu
Facebook ile Giriş Yap
Firma Bilgileri
ADESE (Ulusal)

MUSALLA BAĞLARI MAHALLESİ GÖKLER SOKAK NO: 4
Konya/Selçuklu

Telefon: (332) 221 42 42
Fax: (332) 221 42 35

www.adese.com.tr

info@adese.com.tr

Adese Genel Müdür Yardımcısı Nurettin Örücü

Haber Arşivime Ekle

Teknoloji ve üretimle ilgili önemli yeni yatırımlar gerçekleştiren Adese'deki güncel gelişmeleri Genel Müdür Yardımcısı Nurettin Örücü ile konuştuk

Adese, geçtiğimiz yıl çok sayıda mağazasını yenileyerek ve geliştirerek verimlilik konusundaki çalışmalarını sürdürdü. Bununla birlikte SAP'ye geçiş süreci başlatıldı, meyve - sebze operasyonu ile et ve şarküteri grubunda önemli üretim yatırımları gerçekleştirildi, E-ticaret konusunda yeni hamleler yapıldı ve eğitim konusunda da mevcut çalışmaları farklı bir noktaya taşıyacak yeni bir projenin startı verildi. Bütün bu gelişmeleri ve sektörün gelecekteki gelişimine dair öngörüleri Adese Genel Müdür Yardımcısı Nurettin Örücü ile sohbetimizde mercek altına aldık. 

Adese açısından geride kalan 2017 yılı ve 2018 yılının ilk çeyreğindeki gelişmeleri değerlendirir misiniz?
2017 yılında perakende sektörünün genelinde büyüme oldu ancak mevcut mağazalardaki reel büyümenin enflasyon oranlarının gerisinde kaldığını gördük. Adese özelinde ele aldığımızda satışlarda yüzde 6,8 oranında büyüme gerçekleştirdik. Geçtiğimiz yıl Konya’nın önemli alışveriş merkezlerinden biri olan M1 AVM içerisinde yeni bir hipermarket açarak büyük bir yatırım yapmıştık. 2018 yılına ise üç mağazamızı yenileyerek, 2 yeni mağazamızın da açılışını yaparak girdik.

Daha verimli, daha canlı, daha dinamik bir şirket olmak amacıyla verimlilik ekseninde yeni mağaza açılışlarımızı ve mevcut mağaza modernizasyonlarımızı sürdüreceğiz. Mağaza yatırımlarımızın yanında tesis yatırımlarımıza da oldukça önem veriyoruz. 2017 yılında Konya’da bulunan lojistik tesislerimizi daha modern, daha büyük bir alana taşıdık. Ayrıca; Mersin’in Tarsus, Antalya’nın Serik ilçelerinde meyve-sebze alım, işleme ve dağıtım tesislerimizi faaliyete geçirerek yerinden alım operasyonlarımızı daha da güçlendirdik. Faaliyete geçirdiğimiz meyve-sebze tesislerimizle birlikte diğer sevkiyatlarımızda da kullanımı daha pratik olan katlanır kasaları (IFCO) kullanmaya başladık.

Adese’yi geleceğe taşıyacak önemli projelerimizden bir diğeri de bilişim altyapımızda başlattığımız dönüşüm oldu. İş uygulamaları alanında yazılımlar geliştiren ve bu alanda dünya lideri olan SAP ile işbirliği anlaşması imzaladık. Tüm süreçlerimizi iyileştirecek ve daha verimli hale getirecek projemizin en önemli çıktılarından biri şirketimize sağlayacağı katma değer olacak. Ayrıca mağazalarımızda yeni nesil ödeme kaydedici cihazları da yasal zorunluluk getirilmeden önce devreye aldık. Diğer taraftan, Konya merkezde internet üzerinden başlattığımız online market hizmetimizi 2017 yılında cep telefonu ve tablete taşıyarak online alışverişi daha da kolaylaştırdık. Teknoloji yatırımlarımız bununla sınırlı kalmadı. 2017 yılında Adese Mobil uygulamasını da hizmete aldık.

SAP’ye geçiş sürecindeki detaylardan bahseder misiniz?
Bu süreç, sektör profesyonellerinin de bildiği gibi sadece bir yazılım değiştirme süreci şeklinde ilerlemiyor. SAP’ye geçişteki esas amaç; operasyonun her aşamasındaki tüm detayların ölçülebilir hale getirilmesi ve bu ölçümlerin birbirine entegre şekilde raporlanabilmesi. Dolayısıyla oldukça kapsamlı bir çalışma söz konusu. Genel merkez ofislerimiz, dağıtım merkezlerimiz ve mağazalarımızdaki teknolojik altyapı süreçlerini kapsayan proje ile şirketimizin bünyesinde yer alan, muhasebe, satın alma, tedarik, depo yönetimi, mağaza operasyonları ve iş zekası gibi farklı süreçleri SAP platformu üzerinden yürütmeyi hedefliyoruz. Şuan projeye geçiş sürecimizi tamamladık. Eğitime bağlı entegrasyon sürecimiz ise devam ediyor. 

Adese’nin önümüzdeki dönemde büyüme stratejisinin nasıl olacağıyla ilgili bilgi verir misiniz?
Hedefimiz Orta Anadolu’da yaygınlaşmak ve güçlenmek. İl merkezleri olduğu kadar ilçe ve kasabalar da radarımızda. 2018 yılında kontrollü şekilde, doğru lokasyonlarda mağaza açarak büyümeyi ve mevcut mağazalarımızda verimliliği korumayı esas alacağız. Yine yıl içerisinde 12 mağazamızda yenilenme çalışması planladık. Ayrıca mağazalarımızın bulunduğu lokasyonun gerekliliklerine uygun şekilde ürün portföyünü de yeniden ele alıyoruz. Perakendeciliğin bugünkü rekabet şartlarında artık her mağazayı, bulunduğu lokasyonun şartlarına uygun şekilde ayrıca ele almak, her kategoriyi kendi içinde doğru yönetebilmek gerekiyor. 

Adese’nin yatırım stratejisinde hangi format öncelikli olacak? 
Adese’de metrekare, ürün çeşitliliği ve ciro gibi kriterlere göre ayrılmış hiper, süper, midi ve mini olmak üzere 4 format var. Hangi formatta mağaza açacağımızı belirleyen başlıca unsur ise yatırım yapmayı planladığımız lokasyonun şartlarıdır. Mağaza açmayı planladığımız bölgede gerçekleştirdiğimiz araştırmalarda tüketici yapısı, alışveriş alışkanlıkları, satın alma gücü, talep edilen ürün çeşitliliği gibi konuları inceliyoruz. Bunların sonucunda o bölge için verimli olacak formatta bir yatırım planı oluşturuyor ve sonrasında uygun yatırım fırsatlarını inceleme altına alıyoruz.

Soruyu genel olarak perakende sektörünün mevcut şartlarını değerlendirerek ele aldığımızda süpermarket formatının daha öncelikli hale geldiğini belirtmek isterim. Hipermarket formatında AVM’lerin dışında bu ölçekte bir yatırım için verim alınabilecek uygun alan bulmak gerçekten çok zor. Mini formatları ele aldığımızda ise uygun lokasyon bulunduğunda hızlı karar verme ve hızlı mağaza açma açısından bu formatın esneklik avantajı sağladığını görmekteyiz. Ancak bu tip mağazalar, discountlar karşısında en fazla zorlanan format haline geldi. Discountlar ile fiyat rekabetine girmeye çalışmak mantıklı bir yaklaşım değil. Discountlarla rekabet edebilmek için ürün kalitesi, tazelik, hizmet gibi unsurlarla farklılaşmak gerekiyor. Mini formatta, mağazanın şartlarından dolayı bu farklılıkların kısıtlı bir bölümünü tüketiciye yansıtabiliyorsunuz. Bu çerçevede süpermarket, tüketiciye yakınlık avantajını ürün ve hizmet kalitesiyle birlikte sunabildiği için discountlar dışındaki gıda perakendecileri adına en uygun format olarak öne çıkıyor.

Hipermarketlerin geleceği sizce nasıl olacak?
Yapısına uygun hedef kitlesiyle doğru lokasyonda bir araya getirilmiş hipermarketlerin discountlardan en az etkilenen format olduğunu unutmamak gerek. Yakınlık ve kolay ulaşım önemli… Ancak bunun bir başka yönü var. Aynı mahalle veya aynı sokağa her an bir rakibiniz gelip mağaza açabilir. Muhtemelen aynı sokakta bir discount zaten açılmıştır, her an ikincisinin hatta üçüncüsünün de açılma olasılığı yüksektir. Hipermarket formatı ise kendi sadık müşteri kitlesini oluşturmayı başarmışsa bu rekabet koşullarından etkilenmiyor. Fiyat odaklı olmayan tüketici için hipermarketler hala önemli bir konumda. Bu çerçevede hipermarket formatının geleceğinin, genel ekonomik gelişime bağlı olarak şekilleneceğini söyleyebiliriz. 

"Yatırım fırsatlarına açığız"

Satın almalar gerçekleştirerek büyümeye açık mısınız? 
Satın alma tecrübesi olan bir şirketiz. Bu bağlamda inorganik büyüme fırsatlarını değerlendirebiliriz.

Yeni bir bölgeye yatırım düşünüyor musunuz? Özellikle de merak edilen konu; İstanbul ile ilgili tekrar bir yatırım planı var mı?
Konya’nın merkezde olduğu dairesel bir büyüme planı çerçevesinde Orta Anadolu’da yatırımlarımızı sürdürmeyi planlıyoruz. Bu bölgede uygun yatırım fırsatlarını hem organik hem de inorganik olarak değerlendirmeye açığız. İstanbul ile ilgili ise kısa vadede yatırım planımız bulunmuyor.   

Adese, üretim tarafında son derece güçlü ve etkin bir perakende markası...  Bu konuyla ilgili detayları öğrenebilir miyiz?
Adese olarak, unlu mamuller alandaki tüm ihtiyaçlarımızı kendi markamız olan "Restore" ile karşılıyoruz. Unlu mamuller üretim tesisimizde yeni ürünler geliştirmekle ilgili de çalışmalarımız aralıksız sürüyor.

Konya’daki meyve-sebze alım, işleme ve dağıtım tesisimizin dışında, meyve ve sebze tedarikinde iki tesisimiz daha bulunuyor. Mersin Tarsus ve Alanya Serik’teki bu tesisler, mevcut ihtiyacımızın yüzde 70’ini karşılıyor. Direkt üreticiden temin ettiğimiz ürünler tesislerimizde depolanıyor, işleniyor ve en taze şekilde mağazalarımıza ulaştırılıyor. Tesislerimizdeki depo alanlarını geçtiğimiz yıl büyüttük, donanımlarını da geliştirdik. Bu konudaki yatırımlarımız devam edecek. Hedefimiz ithal edilmek zorunda olunan bazı egzotik ürün grupları haricindeki meyve ve sebzelerin tamamını kendi tesislerimizden karşılayacak noktaya gelebilmek.

Kırmızı et, yumurta ve ceviz tedarikini ise çatı kuruluşumuz İttifak Holding’in tarım ve hayvancılık sektöründeki markası Selet ile karşılıyoruz. Selet; yıllık 15 bin küçükbaş ve 2 bin büyükbaş yetiştirme kapasitesine sahip besi çiftliğinde sağlıklı ve doğal şartlarda besicilik, 310 milyon adet yumurta üretim kapasitesine sahip Avrupa’nın en modern yumurta çiftliğinde yumurta üretimi, 2,7 milyon metrekare büyüklüğündeki tarım arazisinde ise ceviz üretimi yapıyor. Selet Çiftliği’nde yetiştirilen yüzde 100 yerli besi dana ve kuzulardan elde ettiğimiz sağlıklı etleri kendi et işleme tesisimizde en hijyenik koşullarda işliyor ve mağazalarımızda özenle hazırlayıp taze taze sunuyoruz.  

Çok önemli bir yatırım. Bu kapasitenin tamamı Adese’de mi kullanılıyor?
Kırmızı etin tamamı Adese mağazalarının ihtiyacını karşılıyor. Yumurta üretim tesisi ise AB normlarına göre Türkiye’nin en modern ve bir çatı altında en büyük yumurta tavuğu kapasitesine sahip çiftliği. Burada üretilen yumurtalar tam otomatik tasnif ve paketleme makinesinde el değmeden gramajlarına göre paketleniyor. Bu tesisimiz yumurta satışı konusunda Adese’nin ihtiyacının tamamını karşılıyor. Bununla birlikte yurt içinde İstanbul başta olmak üzere birçok bölgeye satış gerçekleştiriyor. Yurt dışına da yumurta ihracatı yapan Selet, önemli bir ihracat miktarına ulaşmış durumda. Bu ihracat miktarı giderek artış gösteriyor.

Meyve sebze konusunda gündemde olan yeni yasal düzenleme hakkında düşüncelerinizi öğrenebilir miyiz?
Meyve ve sebzede firenin azaltılması Türkiye için önemli bir gündem, bizler de bu firenin azaltılması gerektiğine inanıyoruz. Bu uygulama sayesinde sebze ve meyvelerin hasat yerinden perakende satış yerine ulaşımı konusunda büyük bir tasarruf sağlanacağını düşünüyor ve bu projeyi destekliyoruz. Ancak üretim safhasında ölçeğin ve toprak bütünlüğünün sağlanması, üretim standartlarının belirlenmesi ve denetlenmesi, hallerin yapısının geliştirilmesi, kayıt dışı satış kanallarının denetim altına alınması gibi öncelikli atılması gereken adımların olduğunu da düşünüyoruz.

Yasanın bu haliyle uygulanmaya başlaması organize perakendede meyve-sebze satışına, toplam tüketime, buna bağlı olarak fire oranının azaltılmasına dair olumlu beklentilere tam cevap vermeyebilir. Ayrıca meyve ve sebzelerin ambalajlanacak olması da, daha çok ürünlere dokunarak alışveriş yapmayı tercih eden ülkemizdeki tüketici alışkanlıklarını olumsuz etkileyebilir. Bu bakımdan Yasa konusunda üyesi olduğumuz Gıda Perakendecileri Derneği olarak çalışmalarımızla düzenlemeye katkı sağlamayı sürdürüyoruz. Yakında devletimizin ilgili birimlerine konuyla ilgili çalışmamızı da sunacağız.

Adese’nin özel markalı ürün çalışmaları ve gelecekte bu konudaki yatırım hedefleriyle ilgili bilgi verir misiniz?
Güçlü bir perakende markası olarak, uzun yıllardan bu yana müşterilerimize “private label” ürünler sunuyoruz. Şuan 182 çeşit Mercek, 52 çeşit Adese, 33 çeşit Gabol ve 13 çeşit Taso markalı ürünümüzle müşterilerimize uygun fiyatlarda güvenilir alışveriş imkânı sağlıyoruz. Özel markalı ürün sayımızı artırmakla ilgili çalışmalarımızı sürdürüyoruz. Buradaki gelişim sürecimizi acele etmeden, her bir ürünün fiyat-kalite dengesini doğru şekilde konumlandırarak ilerletmeyi hedefliyoruz.

E-ticaret operasyonunu Konya dışındaki illere de taşımakla ilgili hedef var mı?
2016 yılından bu yana Adese Online Market ile müşterilerimize Konya şehir merkezinde internet üzerinden alışveriş yapabilme imkânı sunuyoruz. Bu hizmetimizi 2017 yılında cep telefonu ve tablete de taşıyarak online alışverişi daha da kolaylaştırdık. İlerleyen dönemde online marketimizin hizmet alanını daha da genişleterek mağazalarımızın bulunduğu diğer illere taşımayı hedefliyoruz.

Adese’nin gündeminde lojistikle ilgili bir yatırım projesi yer alıyor mu? 
Lojistik konusunda daha büyük, kapsamlı ve kalıcı bir yatırım yapma isteğimiz bulunuyor. Uygun lokasyonda uygun alan araştırmalarımız sürüyor. Araştırmalarımız sonuçlandığında, şartlar da uygun olduğu takdirde lojistik alanında yatırım yaparak bu konudaki kapasitemizi artırmayı düşünüyoruz. 

Perakende sektöründe kalifiye ve kalıcı çalışan sorunu konusundaki düşüncelerinizi öğrenebilir miyiz?  
Sektörde son 10 yıllık süreçte sivil toplum kuruluşlarının daha aktif bir konuma gelmesinin bu sorunu bir nebze de olsa azaltma yönünde olumlu katkısı oldu. Federasyonların ve derneklerin, eğitimle ilgili devletimiz tarafından sunulan imkânları kendi üyelerine ulaştıran önemli projeleri oldu.  Firmaların da bu konuya bakış açısı gelişti, ayırdığı kaynak arttı. Ancak sektörün kendi içinde bu sorunu aşma yönündeki çabasına karşın özellikle kasiyer, reyon elemanı, satış elemanı gibi mesleklerde sirkülasyon oranı çok yüksek. Bu kategorilerde eğitime ayrılan kaynağın karşılığını almak kolay olmuyor. Üniversitelerin bu meslek gruplarına yönelik eğitim programlarının sayısını artırması çözümün bir parçası olacaktır.

Adese olarak çalışanlarımızın tamamına oryantasyon ve eğitim programlarını kesintisiz şekilde, düzenli olarak uyguluyoruz. Ayrıca çatı kuruluşumuz İttifak Holding bünyesinde bir akademi kuruldu. Akademide “Perakende Okulu” adı altında yöneticilerimize özel eğitimler veriliyor. Kasap, şarkütör, meyve-sebze ve unlu mamuller uzmanlığı gibi alanlarda yine özel içerikli eğitimler uygulanıyor. İttifak Akademi’nin içinde yer alan “Perakende Okulu”nu sektörün tamamına katkı sağlayacak şekilde geliştirmek için çalışmalarımızı hızlandırdık. Bununla birlikte İŞKUR, üniversiteler ve halk eğitim merkezleri ile işbirliği sağlama yönünde görüşmelerimiz sürüyor. Bu alandaki çalışmalarımızla hem sınıf içi eğitimleri hem de işbaşı eğitimleri kapsayacak bir program ile kendi ihtiyaçlarımızı karşılamayı, sektör için de nitelikli çalışan yetiştirmeyi planlıyoruz. 

Perakende sektörünün gelişimi ve geleceğine dair öngörülerinizi öğrenebilir miyiz?
Organize perakende sektörü uzun süredir geleneksel kanaldan pay alarak büyümesini sürdürüyor. Önümüzdeki dönemde de halen inşaatı devam eden çok sayıda alışveriş merkezi ve kentsel dönüşüm içindeki büyük kentlerde yeni konut alanlarına bağlı oluşan perakende yatırım fırsatları göz önünde bulundurulduğunda bu büyümenin devam etmesi bekleniyor. Bununla birlikte artan e-ticaret hacmi, süpermarketlerin ve yüksek indirim marketlerinin (discount) alışveriş alışkanlıklarını değiştirerek en küçük ilçelere kadar yayılma politikası, indirim ve kampanyalarının sürekliliği gibi etkenler sektörün büyümesine katkı sağlayacaktır.

Öte yandan bugün geleneksel kanal içinde yer alan yapıların kaybolacağını düşünmüyorum. Özellikle gıda tarafında şarküteri, kuruyemiş, doğal ürünler, meyve ve sebze gibi pek çok alanda geleneksel yapılar kendilerini değişen şartlara uyumlu hale getirip organize perakendeciliğe geçiş yapacaktır. Sınırlı sayıda kategoriye hakim olup bu kategorilerde uzmanlaşan mağazaların her zaman başarılı olduğunu görüyorum. Bu durum bundan sonra da böyle devam edecektir. Gıda dışı perakendede tekrar yükselişe geçen bir cadde mağazacılığı gerçeği var. Bugün önemli markaların yatırım konusunda ilk tercihi alışveriş merkezlerinden önce doğru lokasyonda cadde mağazaları açmak şeklinde. Buna bağlı olarak alışveriş merkezlerinin de kentsel dönüşüm içinde olduğunu görüyoruz. Klasik konseptlerin yerine sosyal alanları öne çıkaran, kültür ve aktivite merkezlerinin olduğu, yeme içme ve eğlenceye daha çok metrekarenin ayrıldığı alışveriş merkezi yatırımları ön planda. Bu durumun da aynı şekilde devam edeceğini düşünüyorum. Gıda perakendesinde format bazında discountların fiziksel büyümesini bir süre daha hızlı şekilde sürdüreceğini, sonrasında ise bu büyümenin yavaşlayacağını öngörüyorum.

Süpermarket zincirlerinin discountlarla fiyat rekabetine girmeye çalışmasını da doğru bulmuyorum. Bu tip bir çabadan sonuç almaya çalışmak gereksiz enerji kaybı olacaktır. Belli ölçüde fiyat rekabetini korumakla birlikte özel olarak taze ürün gruplarında kalite ve esas olarak verimliliği artırmak yönünde çalışmalar yapılması gerekiyor. Bunu sağlayabilmek adına teknolojiyi doğru kullanmak son derece önemli… Tüketicisiyle samimiyet ve güvene dayalı ilişki kurmayı başarmış, ürün kalitesinden taviz vermeyen ve gerekli teknoloji yatırımlarını yapmış yerel zincirlerin de kalıcı olacağını düşünüyorum.

Ortakalan Özel Röportaj / Emre DURDU

06 Nisan 2018 Cuma
Haberle İlgili Fotoğraflar
Büyütmek için tıklayınız.
"ADESE (Ulusal)" İle İlgili Diğer Haberler
Diğer Haberler