Email:
Şifre:
• Şifremi Unuttum
• Üyelik Başvurusu
Facebook ile Giriş Yap
Firma Bilgileri
etnikmarket.com

Bahariye Caddesi, Canan Sokak, No:33/5
İstanbul (Anadolu)/Kadıköy

Telefon: 216 418 00 99
Fax: 216 330 64 06

www.etnikmarket.com/

bilgi@ortakalan.com.tr

‘‘Dinamik ve hayal kuran insana ihtiyaç var’’

Haber Arşivime Ekle

Türkiye’deki üreticilerle daha iyi fırsatlar oluşturup daha aktif bir şekilde çalışma gayesinde olduklarını anlatan Alpa Pazarlama’nın Genel Müdürü Mehmet Karakaya, ‘‘Avrupa’nın dinamik ve hayal kuran insana ihtiyacı var’’ diyor

Bize öncelikle kendinizden ve firmanızdan bahsedebilir misiniz?
16 yıldır gıda sektöründeyim. Bunun 2-3 yılı depocu olarak, gıda toptancılığında hal içerisinde, 8 yıl da gıda pazarlamacısı olarak geçti. Bu iş içerisinde 10 yılımı böyle tamamladım. 6 yıldır da işletmecilik yapıyorum. Hayal kurmayı ve hayal kuran insanları çok seviyorum. Hayal kurmanın, gerçeğin tahtına göz dikmek olduğuna inanıyorum. O dönemlerde bizim sektörümüzün çok değerli olduğuna, elimizde çok değerli bir nimet olduğuna inandım ve dönemi içinde yaşayarak gördüm. Bu işin nasıl daha iyi olacağını, insanın eksik yönlerini tamamlayarak daha iyi bir şeye ulaşabileceğini düşündüm. Eksiklikleri tespit ediyorsunuz, daha sonra bu eksiklikleri nasıl tedarik edebilirim diyorsunuz. İki genç arkadaş olarak o zamanlar öyle bir düşünce sardı bizi. Sonra hasbelkader kendi işimize ve Türk marketlerinde eksiklerini gördüğümüz enternasyonal ürünleri raflara yerleştirmeye başladık. Önce ürün listesini oluşturduk. Arap, Balkan, Asya, İran malları, hangi bölgede hangi millet daha çok yaşıyorsa buna göre bazı deneme yanılma yöntemleriyle belli bir noktaya getirdik. 5-6 yıl içerisinde, 2 kişi ile başladığımız işi 22 kişiyle devam ettirir hale geldik. Pazarlama, dağıtım gibi departmanlarla kurumsallaşma yolunda bir firma olduk. Frankfurt’ta da gıda halinin içerisinde farklı gıda pazarlama yöntemleri denedik. Showroom’lar, bilgisayar üzerinden ürün tanıtımı, tadım çalışmaları gibi pazarlama üzerine ne yapılması gerekiyorsa en iyisini yapmaya çalıştık. 2002’de küçük bir minibüsün içinde mal dağıtmaya başlamıştık, Alpa Pazarlama’yı bugünkü konumuna getirdik. Geldiğimiz noktayı başladığımız noktadan daha da geride görüyorum. Çünkü bu sektörün hayal kuran dinamik insanlara ihtiyacı var. Böyle olursa da sektörün daha da ilerleyeceğini düşünüyorum. 

Buradaki deponun kapasitesi nedir?
Burası bin 400 metrekare ama buranın özelliği 12 metrelik yüksekliğinin oluşu. Biz burada 5 kat üst üste mal depolayabiliyoruz. Dolayısıyla 2 bin paletin üstünde mal alan bir yer. Ayrıca soğuk hava deposu ve derin dondurucu bölümümüz de var. Soğuk hava deposu ise 300 metrekare. İlk başladığımız zaman toplamda 70 metrekarelik alanımız vardı. Yaptırırken 300 metrekare alanı nasıl dolduracağız diyorduk. Şimdi ise bir 300 metrekare daha eklesek o da yetmeyecek. İnsan hayatında gıda sektörünün çok büyük bir önemi olduğunu düşünüyorum. Bu sektörde doğru yerde, doğru zamanda, doğru iş yapıldığında sınır olmadığına inanıyorum. Belki biz bu işe layık insanlar olmayabiliriz; çünkü eğitimli ve çok tecrübeli insanlar değiliz. Ama böyle diye bu işi yapmayayım da diyemiyorum çünkü sektördeki çoğu insan da bizim gibi işlerini bir yere getirmiş insanlar.

Şimdi 22 kişiyle kaç noktaya gidiyorsunuz?
200 noktaya direkt kendimiz dağıtım yapıyoruz. 600’ün üzerinde de dolaylı teslimat yaptığımız noktalar var. Gıda toptancıları halinin içerisinde günlük olarak sebze meyve için 200 km çevreden irili ufaklı marketler bizden mal alıyor. Genelde kendimiz direkt tedarik yaptığımız noktalar, belli potansiyele sahip yerler. Burada bulunmamızın sebebi de bu. Bu depoya aylık 20 bin Euro kira veriyoruz. Başka bir noktada belki aynı büyüklükte depoyu 1/4 fiyatına bulmak mümkün ama biz müşteriye her an ulaşabilmek için günlük sıcak temas sağlayabilmek için böyle bir mekân seçtik. Frankfurt halindeyiz şu anda.

Peki, bu düzenli gittiğiniz noktaların hepsi Türk marketleri mi?
İçinde Balkan ve Arap marketleri de var ama yüzde 80 Türk. Bizim esas gayemiz Türk marketlerinde enternasyonal rafları oluşturmaktı. Bunu yaptık ve artık bunun düzenli tedarikini yapmamız gerekiyor. Esasında çok geniş bir kitleye hitap eden bir reyon oluşturduk. Bunların da Türk marketlerine çok ciddi bir faydası oldu. Türkiye’deki marketlerde de bunun bir eksiklik olduğunu, giderilmesi gerektiğini düşünüyorum. Biz burada bu eksikliği gördük, tamamladık ve çok güzel bir verim aldık.

Bu bölgede sizin gibi başka çalışan var mı?
Bu bölgede yok. Küçük Arap toptancıları vardı ama bizim gibi kapsamlı şekilde çalışan bir firma yok. Böyle olunca da bizim yapılanmamız gün geçtikçe verimliliğini artırıyor.

Türk marketleri Arap ürünleri satma fikrini kolay kabul etti mi?
Kolay kabul etti ve hatta aradıkları bir eksikti aslında. Ama bu konuda çok fazla bilgileri olmadığı için onlara bilgi ve güven sağladık bu konuyla ilgili. Biz ürün ve reyon çalışması yaptığımız için marketçilerin satışını kolaylaştırmış olduk dolayısıyla kolay bir geçiş oldu bizim için.

Peki, bu Türk marketlerine ne fayda sağlıyor?
Kesinlikle çok büyük faydası var. Bundan önce Türk marketlerine oturmuş müşteri kitlesi Balkan grubuydu. Onların Türk marketlerine gitme alışkanlığı vardı. Bir Türk marketinin ürün grubunun yüzde 20’sini mutlaka Balkan ürünleri oluşturur. Bir Türk marketi bu ürünleri satmasa yüzde 20 güç kaybına uğrar. Ama Arapların tüketim alışkanlıkları Türk milletiyle biraz daha uyuşuyor. Olmazsa olmaz bazı özel Arap ürünleri var ama bunun dışındakiler ortak ürünler. Yüzde 70 oranında ortak tüketim malzemesi olduğunu görüyoruz. Bunun için de çoğunlukla et ve bakliyat grubu var. Mesela Arap marketleri de var kendi kitlelerine hitap eden fakat Türk marketleri bu işe daha önceden başladığı için, kendilerini de bu konuda biraz daha hızlı geliştirdiklerinden, birçok milleti çekebilecek kapasiteleri var. Bu işi çok ciddi yapan bin metrekare üzerinde alanı olan marketçilerimiz var. Bu iş artık ciddiye alınır bir noktaya doğru tırmanıyor. Eskiden piyasadaki durağanlık genelde fiyat rekabetiyle ilgiliydi, diğer etnik grup ürünlerinin eklenmesiyle piyasaya can geldi, yüzde 30 bir enerji kattığına inanıyorum bu işin.

Alpa’nın gelecek hedeflerini öğrenebilir miyiz?
Bizim hayalimiz hep daha iyisini, daha güzelini nasıl yapacağımız üzerine. En iyisini yapana kadar devam edeceğiz.

Yerli ürünler sattığınızı da görüyorum.
Tabii bu da işin farklı bir boyutu… Etnik ürün grupları Alman zincir marketlerin ilgisini günden güne daha fazla çekiyor. Etnik reyonlar açıp satışa ve talebe göre ürün geliştirmek gibi düşünceleri var. Bunu bir tehditten ziyade bir avantaj olarak görmeyi doğru buluyorum. Biz de bunları görüp bu sayede yerel ürün gruplarını reyonlara sokup yerli tüketicinin dikkatini çekebiliyoruz. Mesela Kiri’nin Almanya’daki etnik market distribütörü biziz. Alpa Pazarlama’nın belli bir yere gelmesindeki en önemli sebep, sattığı ürünleri sahiplenmesi, sahiplenebileceği ürünleri satması diye düşünüyorum. 

Ürün portföyünüzde Türk menşeli ürün yok anladığım kadarıyla?
En son gelişme noktamızdan sonra Arap müşterilerimizin talebi üzerine turşu grubunda Çiçek’in, konserve grubunda Burcu’nun ürünlerini girdik. Bizim portföyümüzün yaklaşık yüzde 20’sini Türk ürünleri oluşturuyor diyebilirim.

Önümüzdeki dönem artacak mı?
Kesinlikle böyle bir planımız var. Zaman içerisinde belli bir noktaya geldikten sonra küçük olsa da bir katkı sağlayabilirsek tabii ki yapacağız. Türkiye’nin Avrupa kanalında daha görünür bir noktaya gelmesi bizim çok istediğimiz bir şey.

Eklemek istediğiniz bir şey var mı?
Avrupa’nın dinamik ve hayal kuran insana ihtiyacı var. Türkiye’deki üreticilerle de daha iyi fırsatlar oluşturup daha aktif bir şekilde çalışmak gayesindeyiz.

10 Temmuz 2018 Salı
Haberle İlgili Fotoğraflar
Büyütmek için tıklayınız.
"etnikmarket.com" İle İlgili Diğer Haberler
Diğer Haberler